Forslag til ukemeny for studenter del 2

En god og innholdsrik middag trenger absolutt ikke å være dyr. Det viktigste er egentlig og ikke gjøre ting for avansert med alt for mye ingredienser. Bruk mer av ingredienser som metter og er billig (og samtidig smaker godt selvfølgelig) og mindre av for eksempel kjøtt. Bra for lommeboka, og bra for miljøet! Et annet godt tips er å planlegge ukesmenyen på forhånd. Ta en titt i skapet å se hva du har, da slipper du å kjøpe masse nytt og heller bruke opp maten du allerede har liggende. Vil du ha flere tips, og enda en ukesmeny kan du lese >dette< innlegget. 

Her kommer tips til en ukesmeny som er laget med tanke på studenter. Her får du oppskriften på gode, enkle og billige middager der du gjerne også får rester som du kan ta med deg som lunsj på lange skoledager. 

 

Mandag: Quinoasalat med tunfisk er utrolig godt, og passer også perfekt som lunsj i matboksen. Her har du en middag som er fylt med gode ingredienser både for smak og for kropp. Tunfisk er dessuten veldig billig, og gjør denne middagen perfekt for studenter!

Tirsdag: Kremet fiskesuppe er den perfekte fiskemiddag med masse smak. Fisk er ganske dyrt, men i fiskesuppe trenger man ikke ha den reneste fisken, så lenge man renser godt for ben på forhånd. Dessuten gir oppskriften en god porsjon, og man kan ha rester i lang tid etterpå. 

Onsdag: Vegetar quesadillas er en fest for smaksløkene og du trenger kun tortillalefser og litt grønnsaker. Du kan gjerne droppe mangoen, da dette kan være litt dyrt. 

Torsdag: Tortillapizza må jo være årets enkleste middag? Jeg laget dette flere ganger i løpet av studietiden, spesielt i eksamensperioder. Enkelt og godt. 

Fredag: Tacograteng, for det blir vell ikke noe skikkelig fredag uten noe taco-inspirert middag? Denne er en av de litt dyrere oppskriftene på menyen, men en dag i uka må det vell være lov? Dessuten er det flere butikker som ofte har salg på tacoingredienser. Denne passer også godt til lunsj da du får mye rester. 

Lørdag: Fylte grønnsakspannekaker er perfekt å lage på dager der man har litt mer tid til middagslaging, for disse tar litt tid. Tilslutt er det så verdt det, for disse smaker virkelig himmelsk! 

Søndag: Mammas ostesufflé må være noe av det beste jeg spiser, og dette skal jeg lage selv denne uka. Du trenger så og si ingenting, og sammen med noen gode rundstykker blir denne middagen uslålig. Virkelig! 

Lunsj: Grønnsaksmuffins passer perfekt hvis du er lei av knekkebrød i matboksen. Billig, enkelt og veldig mettende. Prøv dem!

Dessert: For enhver ukesmeny trenger vell en dessert? Bringebær yoghurtis krever veldig få ingredienser, og er den perfekte dessert! 

 

 

Nå håper jeg dere fikk noen tips. Jeg skal i hvert fall sette meg ned å planlegge vår ukesmeny med en gang. Middag er jo høydepunktet i løpet av dagen (er dere enig?) og da er det jo fint at man kan gjøre det både billig og godt 😉 

Siste innlegg