Trening

Mine benøvelser i video

 

Hei! I dag tenkte jeg å dele benøvelsene mine som jeg pleier å gjøre hver gang jeg skal trene ben. Akkurat disse seks øvelsene jeg viser i videoen over har jeg gjort i flere år nå, og de er supereffektive! Jeg kan garantere dere såre muskler dagen etterpå. Best av alt er at disse øvelsene kan gjøres hvor som helst! I videoen viser jeg de seks øvelsene jeg alltid pleier å gjøre, selv om jeg ofte også legger på noen andre øvelser. Det kommer litt an på hvor jeg trener hen, og hvilke muligheter jeg har tilgjengelig. Jeg har tenkt til å skrive et eget innlegg som viser litt hvilke andre øvelser man kan gjøre i tillegg/ i stedenfor. Alle øvelsene gjøres x 2, og kan selvfølgelig også gjøres x 3, men da er i hvert fall mine ben så såre at den tredje runden ikke ville vært særlig effektiv. 

Håper dere liker videoen! 

Hoppetau-dilla

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Etter at jeg flyttet til Spania har jeg fått helt dilla på å trene med hoppetau igjen. Det er jo en utrolig morsom måte å trene på, og ikke minst superduper effektivt! For fy søren så sliten man blir. Her snakker vi en 16 minutters intensiv økt, og svetten renner som bare det etterpå. Det er altså ikke mer som skal til! Jeg har faktisk lest en gang at ti minutter med hoppetau tilsvarer lik treningsutbytte som en 30 minutters joggetur, og jeg tror virkelig at det ligger en sannhet i det. Jeg bytter ut joggingen med hoppetauet any time i hvert fall! 

Hvis dere er interessert i å vite hvordan vi trener med hoppetauet, så gi meg gjerne et lite vink i kommentarfeltet (kan vise enten i bilder eller på video). 

Har dere en favoritt når det kommer til utendørs-trening?

Topp 10 sanger til løpeøkten




 

Om jeg har en linselus til hund? Oh yes! Haha! I dag skal vi på en løpetime, og endelig har jeg fått sansen for litt intervaller igjen etter en lang periode uten. Jeg liker effektive økter, der man kjenner at pulsen stiger og man får raskt resultat. Noe av det viktigste for meg når jeg trener, og da spesielt når jeg springer, er musikken. Det er viktig med en musikk som motiverer meg til å skru opp det ekstra hakket og springe litt fortere, og disse sangene gjør det for meg: 

 

1. Trumpsta- Djuro remix // Contiez and Treyy G

 

 

2. Greyhound // Swedish house mafia

 

3. Toulouse - Tommy Trash Remix // Nicky Romero

 

4. Five Hours // Deorro

 

5. Peanut Butter Jelly // Galantis

 

6. I want you to know // Zedd and Selena Gomez

 

7. Animals // Martin Garrix

 

8. UFO // Vigiland

 

9. I`m an Albatroz // AronChupa

 

10. Outrageous // Coucheron

 

Noen gamle slagere og litt nytt. Åh, kjenner dere ikke at det rykker litt i løpefoten når dere hører disse sangene?? Det gjør det i hvert fall i min. Treningssanger for meg skal ikke være noen sanger med mye mening eller bra tekst, men rett og slett bare noen som får det til å rykke litt i kroppen og gir meg lyst til å bevege meg. Kanskje dere har noen sanger som dere vil dele med meg? Blir veldig glad for tips til god løpe-musikk. Jeg liker altså musikk med høy beat og masse tempo når jeg springer, alt annet er jo bare demotiverende! 

Jeg har nettopp laget en egen >løpeliste< på spotify som er ment for akkurat de knallharde intervalløktene. Dette er sanger med høyt tempo, som gjør at man skrur på det ekstra hakket når man løper. Sjekk den gjerne ut! Flere sanger vil komme der fortløpende. 

#buttchallenge





I 30 dager nå har jeg holdt på med rumpeøvelser, etter at meg og Ingrid startet vår #buttchallenge. Vi lastet ned en gratis app som het 30 day butt, som ga oss rumpeøvelser som man skal gjøre hver dag (med noen dager pause som er lagt inn). I programmet er det fem øvelser som vi lærte etterhvert som dagene gikk, det var også lagt inn ulike repitisjoner av hver øvelse hver dag. Vi gjorde alle øvelsene bare en gang for dagen, og det tar ikke mer enn 5-8 minutter å gjøre dem. Vi ble også enig om at vi måtte sende bilde på snap til hverandre, hver dag etter at vi hadde gjort øvelsene, slik at vi husket på å gjøre dem. 

Det har vært veldig gøy å holde på med en trenings-challenge. Om rumpa har blitt større eller ikke, det vet jeg ikke, men det føles i hvert fall bra, og jeg tror den er blitt litt fastere? Hvis det er lov å si.... Rumpeøvelser er i hvert fall veldig morsomt å holde på med, og vi skal ikke se bort i fra at vi begynner med level 2 i appen nå. Var det noen som sa sommerkroppen2016 eller? Hehe. Neida, men det er alltid gøy å drive på med trening sammen med en venninne, og ekstra gøy når vi lager en liten challenge ut av det.

Så nå håper jeg at flere hiver seg på i mars måned, og begynner med en aldri så liten #buttchallenge selv! 
 

På dager som denne - 6 mage- og ryggøvelser du kan gjøre hjemme

God mandag til dere! I dag er det øs, pøsende regnvær i Bergen. Etter 4 timers søvn i natt var det lite som fristet mindre enn å gå og trene etter praksis i dag. I hvert fall ikke når jeg måtte tråkke ned i kalde og våte sko, og var både trøtt og sulten. Dermed bestemte jeg meg for å heller ta treningsøkten hjemme i dag, og det er jeg glad for at jeg gjorde. Startet treningsuka rolig med noen øvelser for mage og rygg. 

Når jeg trener hjemme liker jeg egentlig best å gjøre styrkeøvelser på ben og rumpe, men i dag tenkte jeg at jeg skulle gjøre noe annerledes. Det er også begrenset med plass i min lille hybel, så da må jeg gjøre noen øvelser som er gjennomførbare med så lite plass. Jeg tenkte jeg skulle tipse dere om 6 øvelser som trenger rygg- og magemuskler som du kan gjøre hjemme (med liten plass). Du trenger ingenting annet enn deg selv for å gjøre disse øvelsene, men det er alltid en fordel med en yogamatte når man skal ligge på gulvet. Jeg elsker å se serie eller lignende mens jeg trener, og i dag har jeg sett på p3 morgen som ligger på nrk.no. Perfekt når man skal trene, for det gjør ingenting om man ikke ser på. 

1. Sideplanken 

Dette synes jeg er den aller beste mageøvelsen. Legg deg på siden og hvil på underarmen, hev hoften opp mot taket så langt du klarer, og før hoften ned mot gulvet igjen, til den nesten er nede i bakken (men ikke helt). Gjenta x 10. Gjør øvelsen tre ganger på høyre og venstre side. Husk at bena må være helt rette. 




2. Liggende beinhev

Ligg flatt på gulvet og støtt korsryggen med å legge armene ved korsryggen. Løft bena opp mot taket, og senk dem sakte ned mot gulvet. Bena skal nesten touche gulvet (men ikke helt), før du fører dem opp mot taket igjen. Gjøres 10 x 3. Obs: Her er det viktig at korsryggen er i gulvet hele tiden.

 

3. Diagonale løft

Stå på alle fire. Løft høyre arm og venstre fot rett ut i kontrollerte bevegelser, kom tilbake i start posisjon og løft venstre arm og høyre fot ut. Gjenta 10 x 3 på begge sider. Tenk deg at du skal gjøre deg så lang som mulig. Denne øvelsen kjenner man ikke så godt akkurat mens man gjør den, men det er en god øvelse for korsryggen.

 

4. Rygghev

Denne øvelsen trener også korsryggen. Ligger flatt ut med nakken strekt ut og armene bøyd mot ørene. Løft overkroppen kontrollert opp fra gulvet med å bruke ryggen, se ned i bakken hele tiden. Hold posisjonen i noen sekunder, før du sakte fører deg ned mot gulvet igjen. Gjenta 10 x 3.

 

5. Katten

Hva kalles egentlig denne øvelsen? Uansett, man føler seg ikke så smart når man gjør den, men den er god. Start i en posisjon der du står på alle fire. Start med å krumme ryggen, og ta hodet mellom skuldrene. Så svaier du ryggen og ser oppover. Pust inn når du svaier, og ut når du krummer ryggen. Dette er en god avspenningsøvelse. Gjenta 10 x 3. 

 

6. Bensenk

Ligg flatt på gulvet med bena opp mot taket. Støtt korsryggen med hendene. Senk først høyre ben ned mot gulvet, mens du holder det venstre benet opp mot taket. Benet skal nesten touche gulvet, men altså ikke komme helt nedi før du fører det rolig opp igjen. Gjenta på venstre fot. Gjøres på hvert ben 12 x 3. Denne øvelsen er tung!

 

Håper noen av dere fikk noen tips til helt enkle øvelser som man kan gjennomføre hjemme på en skikkelig regnværsdag. Jeg er, som nevnt, mest glad i benøvelser når jeg skal trene hjemme, ettersom at rygg og mage kan bli litt for ensformig og "lett", men alltid kjekt å prøve noe nytt. Benøkten jeg pleier å ta får jeg heller vise dere en annen gang. All trening er i hvert fall bedre enn ingen trening. Det er sikkert og visst.

- Thale Sunniva 

                                                                

Etter treningsmat

Heisann! Har dere hatt en fin uke så langt?

Denne uka har gått så utrolig treeeeeegt for min del. Vi har hatt lange dager med mye forelesning og tidlig opp, men i morgen er det heldigvis fredag ♥ Ukas treningsøkter er likevell blitt gjennomført som normalt, med en blanding av styrkeøkter og intervalløkter. Det nye dette halvåret her er også at jeg prøver å svømme en gang i uka, så det gjorde vi i går, og etter planen skal vi kanskje ta en liten svømmerunde i morgen også. Utrolig deilig trening! 




Etter at jeg har trent blir jeg alltid så sulten, og hvis middagstiden ikke er der helt enda, så lager jeg meg ofte bare noe digg. Best å spise noe med en gang syns jeg. Så ofte blir det noe lignende dette her:





Tortillapizza er jo laget på 10 minutter, så det passer helt perfekt når man er sulten etter en treningsøkt! Den topper jeg bare med noe pålegg, og ellers det jeg har i kjøleskapet. Så lager jeg ofte en smoothie (hvis jeg har ingredienser), og lager den enten som drikke, eller slik som jeg har gjort over her. Da har jeg den litt tykkere og drysser over litt granola, og spiser som en blanding. I dagens smoothie har jeg hatt kiwi, spinat, yoghurt naturell, en dæsj appelsinjuice, en banan og en håndfull bjørnebær. Næringsrikt, og ikke minst godt!

 

Hva pleier dere å spise etter treningen?

- Thale Sunniva 

 

 

Do something today that your future self will thank you for

God mandag til dere!

Her har jeg akkurat kommet hjem fra ukas første treningsøkt. Nå skal jeg inn i modus igjen! Eksamensperiode, og ikke minst forkjølelse har ødlagt litt for treningen de to siste ukene, men nå er eksamensperioden over og forkjølelsen begynner så smått å forsvinne. Så nå er jeg klar til å holde meg i form resten av sommerferien. Jeg skal jo uansett jobbe hele ferien, så da kan jeg like så godt ha gode rutiner på treningsfronten også.

 

Selvfølgelig er det viktig å ta seg skikkelig ferie også, men det kan jo være greit å sette seg noen mål? Det er jo faktisk nå vi har tid til å nå dem! Dessuten er det jo utrolig kjipt å måtte starte "helt-på-nytt" når sommeren er over, så da er det bedre å keep it going. Er dere ikke enig?


 

Jeg er forresten kommet godt i gang med redigering av videoer. Video fra Mallorca er ferdig, så her venter jeg bare på godkjennelse fra jentene. Ellers holder jeg på å redigere video fra Bulgaria i fjor sommer, og den blir også snart ferdig. Ah, det er så deilig å ha tid til å gjøre akkurat hva jeg vil!

- Thale Sunniva 

 

Hoppetau - trening

Har dere noen gang prøvd å trene med hoppetau før?




Jeg fikk et treningshoppetau av Bjørnar i julekalender min, men har ikke tatt meg tid til å prøve det før for noen dager siden, og nå tror jeg virkelig jeg har funnet en ny treningsform! Noe så gøy, og ikke minst slitsomt!




Jeg testet så vidt ut en intervall økt i dag på 30 sekunder med åtte repitisjoner, men neste gang jeg skal gjøre det tror jeg nok at jeg går igjennom alt en gang til. Slik at jeg altså får 16 repitisjoner. Jeg prøvde å følge programmet på filmen under her. Det var utrolig gøy å holde på med, men fytti så sliten man blir. Ikke bare i pusten, men også i leggene og armene. Me like! 

Synes det er gøy å variere hoppingen litt, slik som det blir gjort i filmen her. Da får man liksom trent litt forskjellige deler av kroppen.

Visste dere at man forbrenner omtrent dobbelt så mye på å hoppe tau som på å jogge? Jeg har til og med lest at 10 minutter med hoppetau, kan tilsvare en halvtimes joggetur. Da sier jeg gjerne ja takk til hoppetau altså! Det bringer enn jo litt tilbake til barndommen, det å hoppe tau, også er det så kjekt at man bare kan ta det med seg ut! Hoppetau trening er effektivt på både kondisjon og styrke. At jeg ikke har tenkt på å bruke det før! Det beste er jo at det er verdens letteste "apparat" å ha med seg. Hoppetauet skal i hvert fall få bli med meg til Mallorca. 

 

Flere som har prøvd seg på å trene med hoppetau før? Kanskje dere har noen gode tips til meg?

- Thale Sunniva 

 

Treningsprat

God mandag ♥ Jeg tenkte jeg skulle dele treningsprogrammet mitt for uken som var med dere. Det er jo umulig å planlegge treningsøkter, det kommer jo helt an på form og humør akkurat den dagen, i tillegg til alt som skjer utenom. Derfor er det mye bedre å se på uken som var, enn den man har planlagt. Hehe. 


Digg å ha treningspartner! ♥

Dette er altså en normal treningsuke for meg. Ofte trener jeg også på søndager, men denne uka hadde jeg jo besøk! Det hender også ofte at jeg tar meg treningsfri en dag midt i uka.

Jeg vil ikke gjøre dette til en fast greie (altså dele treningsuken), og jeg har jo absolutt ikke en treningsblogg. Jeg har jo en kakeblogg (nesten i hvert fall)! Hehe. Men jeg vil at folk skal ha en sunt forhold til trening, og da synes jeg det er fint å skrive et innlegg eller to om akkurat trening innimellom. Jeg er nemlig ingen treningsfreak, men føler selv at jeg har et ganske så sunt forhold til nettopp dette, og kanskje dere kan få litt motivasjon, inspirasjon og tips. 




Jeg synes det er veldig gøy å trene variert. Kjenne etter på formen akkurat den dagen, og heller planlegge treningsøkten der i fra. Jeg mener: man må jo selvfølgelig pushe viljen litt, men det viktigste er å lytte til kroppen. Hvis jeg kjenner at jeg vil svette godt og puste og pese litt, samtidig som jeg gjerne har en serie jeg må "catche up", jogger jeg. Hvis jeg kjenner at jeg vil ha en kort og effektiv treningsøkt med høy puls løper jeg gjerne intervaller. Andre dager når motivasjonen ikke er helt på topp er virkelig saltimer tingen. Etter å ha booket en time føler man jo nesten at man må gå! Hehe. Dessuten synes jeg at svømming og rolige joggeturer ute er perfekt for dager man ikke er helt i "hakket". Styrketrening , hjemme eller på treningssenteret, er også perfekt for de dagene man vil ha en effektiv treningsøkt, der man likevell ikke øker pulsen så voldsomt og svetten renner. En slik dag hadde jeg i dag.

Jeg håper den kommende uken med trening blir like variert som den forrige! Kjekt å ha noen å trene sammen med, og trene litt forskjellig. Da blir treningen bare gøy, og absolutt ikke noe tiltak. Jeg synes det er ekstra kjekt at været begynner å bli så vårlig nå at jeg har lyst til å legge alle treningsøkter ute. Trening og frisk luft i samme slengen er ikke feil.

 

Hvordan liker dere å trene?

- Thale Sunniva

Søndagstur

På treningsprogrammet vårt i dag stod det: Tur med sekk i 1,5 time. 

Siden vi bare eier en sekk som egner seg for trening, ble det bare Bjørnar som fikk trene med sekk. Jeg får ta det igjen en annen gang, når Bjørnar har kjøpt seg ny sekk. Uansett så var planen å gå oppover mot Ulriken og snu når det var gått en time, for så å bruke en halvtime på hjemoverveien. Men tror dere ikke vi havnet helt på toppen i løpet av den timen? Jeg var så stolt! På en time og to minutter havnet vi på toppen av fjellet. Den følelsen når jeg innså at vi kom til å komme oss helt til toppen før vi skulle snu. Helt fantastisk! Hadde aldri trodd at vi skulle klare det. Vi gikk en løype med en helt S-Y-K høydkurve/stigning og det er vell grunnen til at det gikk såpass fort, men sliten, det ble vi.

Det ble altså en uventet fjelltur på oss i dag. Kjempegøy!





 

Her er kjæresteparet kommet seg til toppen:

 

Vi brukte altså en time og to minutter fra hybelen og opp til toppen, inkludert drikkepauser og tekniske pauser. Jeg er så stolt jeg! Det finnes sikkert noen som har noen syke rekorder på dette her, det var flere som løp (!!) forbi oss på vei opp, men dette er i hvert fall en personlig rekord. Neste gang må vi jo nesten klare det på en time? 
Det var i hvert fall utrolig gøy å stige et fjell på 643 meter såpass fort, selv om det var tungt. Det er jo SÅ bratt noen steder på vei opp! 

Jeg må jo skryte litt vet dere ;)

Et stykk glad og fornøyd jente ønsker dere en fin søndagskveld ♥

- Thale Sunniva 


Glory monday

Denne mandagen har vært overraskende fin, selv om ikke alt gikk helt som planlagt.

Egentlig skulle jeg jo opp på treningssenteret å trene i dag, men av ulike grunner så gikk ikke det likevell. Dermed ble det cardio trening hjemme. Fantastisk å ha slike muligheter egentlig!

Mageregionen er noe jeg har bestemt meg for å ha fokus på under styrketreningen framover. Forhåpentligvis gir det kanskje resultater etterhvert? Hehe. 

Kvelden har jeg brukt til å lese litt lekser og sett på 330 skvadronen. Utrolig gøy! Det må dere se! I hvert fall om dere er like interrissert i redningsarbeid som meg. Hehe. 

Nå er det tid for bakte poteter og brille!

 

- Thale Sunniva
 

Dobbelmoral

Selv om dagene mine nå fortiden bare går til å øve til eksamen og spise trøstemat (les: usunnheter). Prøver jeg likevell å få presset inn litt tid til trening innimellom, men eksamen må selvfølgelig prioriteres.

 I dag har jeg vært og trent på balanz. Ingenting er som 6km på mølla etter å ha sittet foran pc skjermen og notatbøkene hele dagen. Det er godt for både kropp og sjel å få beveget seg litt.


Frokosten min i dag..... Føler jeg kjører på med en slags dobbeltmoral her: Tren og spis kanelboller til frokost folkens.... 



I morgen skal jeg ut å kjøpe nye løpesko. Gleder meg!

Flere som øver til eksamen?

- Thale Sunniva

Perfekt lørdag

I går hadde jeg en kjempefin lørdag. 

Konfirmasjonen var veldig koselig og dagen ble avsluttet ble en super tur på byen sammen med gode venner. 


Meg, Trude og Andreas i går kveld

 

Bilder fra konfirmasjon kommer, men nå må jeg ta beina fatt å komme meg til jobb!

Satser på at det blir bedre bloggetid til uka! Jeg har så mange innlegg på lager!

- Thale Sunniva

Hjemmetrening

Siden jeg er fullt opptatt med heldagsprøver og studiedager (for ikke å glemme russetiden) for tiden, blir det lite tid til trening. I dag hadde jeg egentlig tenkt meg ut en tur for å trene intervaller, men da jeg våknet til dette været, så fristet det lite:

 

Det endte i hvert fall opp med at jeg gikk inn på youtube istedenfor og fant noen kjekke treningsvideoer. Dermed ble det først en halvtime med zumba etterfulgt av en halvtime med styrketrening. Helt perfekt! Jeg ble i hvert fall sliten og svett nok...


Helt tomat. Hehe...

 

Her er noen av videoene jeg prøvde ut. Det gjelder bare å gjøre øvelsene stort nok og riktig, så blir det en skikkelig god treningsøkt ut av det. 

 

  

 

Jeg prøvde en del andre også av disse TiffinyRotheWorkouts, og det var skikkelig bra styrketrening! Av zumbavideoer trente jeg etter blant annet >denne<  og >denne<, så gikk jeg gjennom dem to ganger hver. 

 

Jeg har forresten også prøvd ut en ny treningsapp. Fant ut at jeg skulle prøvde denne da jeg var ute og jogget på fredag, og den er virkelig kjekk å ha!

Man kan legge inn hva man skal trene (som for eksempel løping, zumba eller styrke). Den var veldig grei å ha med seg når man jogget, fordi den forteller deg hver gang du har løpt 1km, hvor lang tid du har brukt på denne kilometeren osv. Anbefales på det sterkeste! Jeg så også i dag at man kunne legge inn slik som du ser på bildet over her med hvor langt man vil springe, hvor mye kalorier man vil forbenne og lignende, og da "pusher" appen deg på veien. Haha. Det er seriøst en søt sørledning stemme som snakker til deg i løpet av treningsøkten. Man kan selvfølgelig også legg inn alder, vekt og makspuls, slikt at målingene blir mer nøyaktige.

Jeg synes også at appen er veldig grei å ha bare for å loggføre treningsøktene sine. Her ser dere de to treningsøktene jeg har hatt med denne appen.

 

Appen heter TV2sporty.

 

Da gjenstår det bare å ønske dere alle sammen en fin onsdag. Kanskje noen andre har lyst til å prøve seg på hjemmetrening i dag?

- Thale Sunniva

,


Velkommen

  • Image and video hosting by TinyPic
  • Thale Sunniva. 21 år fra Sandnes. Studerer sykepleie i Bergen. På bloggen kan dere lese mye om reiser, men også om hverdag og bilder, studie, venner og kjæreste. thalesunniva @gmail.com bloglovin

Kategorier

Arkiv

Siste innlegg


Lenker


Design av






hits