hits






Trening

1 mil!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hei og god lrdag! Se hva vi har gjort i dag da! Jeg har jo nevnt her inne tidligere at Ingrid hadde klart lure med seg meg og Bjrnar p lp, og i dag gjennomfrte vi. 10 km gikk lett som en lek, eller kanskje ikke akkurat, men vi fullfrte! Det gikk mye bedre enn det jeg hadde sett for meg, og det gir jo alltid en litt ekstra boost. Kjekt ha vrt med, og best av alt fikk jo alle medalje og suppe etterp, og da blir denne jenta fornyd i hvert fall!

N skal vi slappe av med middag, vin og godteri resten av kvelden. Det har vi fortjent ♥ (selv om jeg mener at det alltid finnes en god grunn for godteri og vin ;-) )

Hper dere har en fin helg!

Mine benvelser i video

 

Hei! I dag tenkte jeg dele benvelsene mine som jeg pleier gjre hver gang jeg skal trene ben. Akkurat disse seks velsene jeg viser i videoen over har jeg gjort i flere r n, og de er supereffektive! Jeg kan garantere dere sre muskler dagen etterp. Best av alt er at disse velsene kan gjres hvor som helst! I videoen viser jeg de seks velsene jeg alltid pleier gjre, selv om jeg ofte ogs legger p noen andre velser. Det kommer litt an p hvor jeg trener hen, og hvilke muligheter jeg har tilgjengelig. Jeg har tenkt til skrive et eget innlegg som viser litt hvilke andre velser man kan gjre i tillegg/ i stedenfor. Alle velsene gjres x 2, og kan selvflgelig ogs gjres x 3, men da er i hvert fall mine ben s sre at den tredje runden ikke ville vrt srlig effektiv. 

Hper dere liker videoen! 

Hoppetau-dilla

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Etter at jeg flyttet til Spania har jeg ftt helt dilla p trene med hoppetau igjen. Det er jo en utrolig morsom mte trene p, og ikke minst superduper effektivt! For fy sren s sliten man blir. Her snakker vi en 16 minutters intensiv kt, og svetten renner som bare det etterp. Det er alts ikke mer som skal til! Jeg har faktisk lest en gang at ti minutter med hoppetau tilsvarer lik treningsutbytte som en 30 minutters joggetur, og jeg tror virkelig at det ligger en sannhet i det. Jeg bytter ut joggingen med hoppetauet any time i hvert fall! 

Hvis dere er interessert i vite hvordan vi trener med hoppetauet, s gi meg gjerne et lite vink i kommentarfeltet (kan vise enten i bilder eller p video). 

Har dere en favoritt nr det kommer til utendrs-trening?

Topp 10 sanger til lpekten




 

Om jeg har en linselus til hund? Oh yes! Haha! I dag skal vi p en lpetime, og endelig har jeg ftt sansen for litt intervaller igjen etter en lang periode uten. Jeg liker effektive kter, der man kjenner at pulsen stiger og man fr raskt resultat. Noe av det viktigste for meg nr jeg trener, og da spesielt nr jeg springer, er musikken. Det er viktig med en musikk som motiverer meg til skru opp det ekstra hakket og springe litt fortere, og disse sangene gjr det for meg: 

 

1. Trumpsta- Djuro remix // Contiez and Treyy G

 

 

2. Greyhound // Swedish house mafia

 

3. Toulouse - Tommy Trash Remix // Nicky Romero

 

4. Five Hours // Deorro

 

5. Peanut Butter Jelly // Galantis

 

6. I want you to know // Zedd and Selena Gomez

 

7. Animals // Martin Garrix

 

8. UFO // Vigiland

 

9. I`m an Albatroz // AronChupa

 

10. Outrageous // Coucheron

 

Noen gamle slagere og litt nytt. h, kjenner dere ikke at det rykker litt i lpefoten nr dere hrer disse sangene?? Det gjr det i hvert fall i min. Treningssanger for meg skal ikke vre noen sanger med mye mening eller bra tekst, men rett og slett bare noen som fr det til rykke litt i kroppen og gir meg lyst til bevege meg. Kanskje dere har noen sanger som dere vil dele med meg? Blir veldig glad for tips til god lpe-musikk. Jeg liker alts musikk med hy beat og masse tempo nr jeg springer, alt annet er jo bare demotiverende! 

Jeg har nettopp laget en egen >lpeliste< p spotify som er ment for akkurat de knallharde intervallktene. Dette er sanger med hyt tempo, som gjr at man skrur p det ekstra hakket nr man lper. Sjekk den gjerne ut! Flere sanger vil komme der fortlpende. 

#buttchallenge





I 30 dager n har jeg holdt p med rumpevelser, etter at meg og Ingrid startet vr #buttchallenge. Vi lastet ned en gratis app som het 30 day butt, som ga oss rumpevelser som man skal gjre hver dag (med noen dager pause som er lagt inn). I programmet er det fem velser som vi lrte etterhvert som dagene gikk, det var ogs lagt inn ulike repitisjoner av hver velse hver dag. Vi gjorde alle velsene bare en gang for dagen, og det tar ikke mer enn 5-8 minutter gjre dem. Vi ble ogs enig om at vi mtte sende bilde p snap til hverandre, hver dag etter at vi hadde gjort velsene, slik at vi husket p gjre dem. 

Det har vrt veldig gy holde p med en trenings-challenge. Om rumpa har blitt strre eller ikke, det vet jeg ikke, men det fles i hvert fall bra, og jeg tror den er blitt litt fastere? Hvis det er lov si.... Rumpevelser er i hvert fall veldig morsomt holde p med, og vi skal ikke se bort i fra at vi begynner med level 2 i appen n. Var det noen som sa sommerkroppen2016 eller? Hehe. Neida, men det er alltid gy drive p med trening sammen med en venninne, og ekstra gy nr vi lager en liten challenge ut av det.

S n hper jeg at flere hiver seg p i mars mned, og begynner med en aldri s liten #buttchallenge selv! 
 

P dager som denne - 6 mage- og ryggvelser du kan gjre hjemme

God mandag til dere! I dag er det s, psende regnvr i Bergen. Etter 4 timers svn i natt var det lite som fristet mindre enn g og trene etter praksis i dag. I hvert fall ikke nr jeg mtte trkke ned i kalde og vte sko, og var bde trtt og sulten. Dermed bestemte jeg meg for heller ta treningskten hjemme i dag, og det er jeg glad for at jeg gjorde. Startet treningsuka rolig med noen velser for mage og rygg.

Nr jeg trener hjemme liker jeg egentlig best gjre styrkevelser p ben og rumpe, men i dag tenkte jeg at jeg skulle gjre noe annerledes. Det er ogs begrenset med plass i min lille hybel, s da m jeg gjre noen velser som er gjennomfrbare med s lite plass. Jeg tenkte jeg skulle tipse dere om 6 velser som trenger rygg- og magemuskler som du kan gjre hjemme (med liten plass). Du trenger ingenting annet enn deg selv for gjre disse velsene, men det er alltid en fordel med en yogamatte nr man skal ligge p gulvet. Jeg elsker se serie eller lignende mens jeg trener, og i dag har jeg sett p p3 morgen som ligger p nrk.no. Perfekt nr man skal trene, for det gjr ingenting om man ikke ser p.

1. Sideplanken

Dette synes jeg er den aller beste magevelsen. Legg deg p siden og hvil p underarmen, hev hoften opp mot taket s langt du klarer, og fr hoften ned mot gulvet igjen, til den nesten er nede i bakken (men ikke helt). Gjenta x 10. Gjr velsen tre ganger p hyre og venstre side. Husk at bena m vre helt rette.




2. Liggende beinhev

Ligg flatt p gulvet og sttt korsryggen med legge armene ved korsryggen. Lft bena opp mot taket, og senk dem sakte ned mot gulvet. Bena skal nesten touche gulvet (men ikke helt), fr du frer dem opp mot taket igjen. Gjres 10 x 3. Obs: Her er det viktig at korsryggen er i gulvet hele tiden.

3. Diagonale lft

St p alle fire. Lft hyre arm og venstre fotrett ut i kontrollerte bevegelser, kom tilbake i start posisjon og lft venstre arm og hyre fot ut. Gjenta 10 x 3 p begge sider. Tenk deg at du skal gjre deg s lang som mulig. Denne velsen kjenner man ikke s godt akkurat mens man gjr den, men det er en god velse for korsryggen.

4. Rygghev

Denne velsen trener ogs korsryggen. Ligger flatt ut med nakken strekt ut og armene byd mot rene. Lft overkroppen kontrollert opp fra gulvet med bruke ryggen, se ned i bakken hele tiden. Hold posisjonen i noen sekunder, fr du sakte frer deg ned mot gulvet igjen. Gjenta 10 x 3.

5. Katten

Hva kalles egentlig denne velsen? Uansett, man fler seg ikke s smart nr man gjr den, men den er god. Start i en posisjon der du str p alle fire. Start med krumme ryggen, og ta hodet mellom skuldrene. S svaier du ryggen og ser oppover. Pust inn nr du svaier, og ut nr du krummer ryggen. Dette er en god avspenningsvelse. Gjenta 10 x 3.

6. Bensenk

Ligg flatt p gulvet med bena opp mot taket. Sttt korsryggen med hendene. Senk frst hyre ben ned mot gulvet, mens du holder det venstre benet opp mot taket. Benet skal nesten touche gulvet, men alts ikke komme helt nedi fr du frer det rolig opp igjen. Gjenta p venstre fot. Gjres p hvert ben 12 x 3. Denne velsen er tung!

Hper noen av dere fikk noen tips til helt enkle velser som man kan gjennomfre hjemme p en skikkelig regnvrsdag. Jeg er, som nevnt, mest glad i benvelser nr jeg skal trene hjemme, ettersom at rygg og mage kan bli litt for ensformig og "lett", men alltid kjekt prve noe nytt. Benkten jeg pleier ta fr jeg heller vise dere en annen gang. All trening er i hvert fall bedre enn ingen trening. Det er sikkert og visst.

- Thale Sunniva



Etter treningsmat

Heisann! Har dere hatt en fin uke s langt?

Denne uka har gtt s utrolig treeeeeegt for min del. Vi har hatt lange dager med mye forelesning og tidlig opp, men i morgen er det heldigvis fredag♥ Ukas treningskter er likevell blitt gjennomfrt som normalt, med en blanding av styrkekter og intervallkter. Det nye dette halvret her er ogs at jeg prver svmme en gang i uka, s det gjorde vi i gr, og etter planen skal vi kanskje ta en liten svmmerunde i morgen ogs. Utrolig deilig trening!




Etter at jeg har trent blir jeg alltid s sulten, og hvis middagstiden ikke er der helt enda, s lager jeg meg ofte bare noe digg. Best spise noe med en gang syns jeg. S ofte blir det noe lignende dette her:





Tortillapizza er jo laget p 10 minutter, s det passer helt perfekt nr man er sulten etter en treningskt! Den topper jeg bare med noe plegg, og ellers det jeg har i kjleskapet. S lager jeg ofte en smoothie (hvis jeg har ingredienser), og lager den enten som drikke, eller slik som jeg har gjort over her. Da har jeg den litt tykkere og drysser over litt granola, og spiser som en blanding. I dagens smoothie har jeg hatt kiwi, spinat, yoghurt naturell, en dsj appelsinjuice, en banan og en hndfull bjrnebr. Nringsrikt, og ikke minst godt!

Hva pleier dere spise etter treningen?

- Thale Sunniva

Do something today that your future self will thank you for

God mandag til dere!

Her har jeg akkurat kommet hjem fra ukas frste treningskt. N skal jeg inn i modus igjen! Eksamensperiode, og ikke minst forkjlelse har dlagt litt for treningen de to siste ukene, men n er eksamensperioden over og forkjlelsen begynner s smtt forsvinne. S n er jeg klar til holde meg i form resten av sommerferien. Jeg skal jo uansett jobbe hele ferien, s da kan jeg like s godt ha gode rutiner p treningsfronten ogs.

Selvflgelig er det viktig ta seg skikkelig ferie ogs, men det kan jo vre greit sette seg noen ml? Det er jo faktisk n vi har tid til n dem! Dessuten er det jo utrolig kjipt mtte starte "helt-p-nytt" nr sommeren er over, s da er det bedre keep it going. Er dere ikke enig?


Jeg er forresten kommet godt i gang med redigering av videoer. Video fra Mallorca er ferdig, s her venter jeg bare p godkjennelse fra jentene. Ellers holder jeg p redigere video fra Bulgaria i fjor sommer, og den blir ogs snart ferdig. Ah, det er s deilig ha tid til gjre akkurat hva jeg vil!

- Thale Sunniva

Hoppetau - trening

Har dere noen gang prvd trene med hoppetau fr?




Jeg fikk et treningshoppetau av Bjrnar i julekalender min, men har ikke tatt meg tid til prve det fr for noen dager siden, og n tror jeg virkelig jeg har funnet en ny treningsform! Noe s gy, og ikke minst slitsomt!




Jeg testet s vidt ut en intervall kt i dag p 30 sekunder med tte repitisjoner, men neste gang jeg skal gjre det tror jeg nok at jeg gr igjennom alt en gang til. Slik at jeg alts fr 16 repitisjoner. Jeg prvde flge programmet p filmen under her. Det var utrolig gy holde p med, men fytti s sliten man blir. Ikke bare i pusten, men ogs i leggene og armene. Me like!

Synes det er gy variere hoppingen litt, slik som det blir gjort i filmen her. Da fr man liksom trent litt forskjellige deler av kroppen.

Visste dere at man forbrenner omtrent dobbelt s mye p hoppe tau som p jogge? Jeg har til og med lest at 10 minutter med hoppetau, kan tilsvare en halvtimes joggetur. Da sier jeg gjerne ja takk til hoppetau alts! Det bringer enn jo litt tilbake til barndommen, det hoppe tau, ogs er det s kjekt at man bare kan ta det med seg ut! Hoppetau trening er effektivt p bde kondisjon og styrke. At jeg ikke har tenkt p bruke det fr! Det beste er jo at det er verdens letteste "apparat" ha med seg. Hoppetauet skal i hvert fall f bli med meg til Mallorca.

Flere som har prvd seg p trene med hoppetau fr? Kanskje dere har noen gode tips til meg?

- Thale Sunniva

Treningsprat

God mandag♥ Jeg tenkte jeg skulle dele treningsprogrammet mitt for uken som var med dere. Det er jo umulig planlegge treningskter, det kommer jo helt an p form og humr akkurat den dagen, i tillegg til alt som skjer utenom. Derfor er det mye bedre se p uken som var, enn den man har planlagt. Hehe.


Digg ha treningspartner!♥

Dette er alts en normal treningsuke for meg. Ofte trener jeg ogs p sndager, men denne uka hadde jeg jo besk! Det hender ogs ofte at jeg tar meg treningsfri en dag midt i uka.

Jeg vil ikke gjre dette til en fast greie (alts dele treningsuken), og jeg har jo absolutt ikke en treningsblogg. Jeg har jo en kakeblogg (nesten i hvert fall)! Hehe. Men jeg vil at folk skal ha en sunt forhold til trening, og da synes jeg det er fint skrive et innlegg eller to om akkurat trening innimellom. Jeg er nemlig ingen treningsfreak, men fler selv at jeg har et ganske s sunt forhold til nettopp dette, og kanskje dere kan f litt motivasjon, inspirasjon og tips.




Jeg synes det er veldig gy trene variert. Kjenne etter p formen akkurat den dagen, og heller planlegge treningskten der i fra. Jeg mener: man m jo selvflgelig pushe viljen litt, men det viktigste er lytte til kroppen. Hvis jeg kjenner at jeg vil svette godt og puste og pese litt, samtidig som jeg gjerne har en serie jeg m "catche up", jogger jeg. Hvis jeg kjenner at jeg vil ha en kort og effektiv treningskt med hy puls lper jeg gjerne intervaller. Andre dager nr motivasjonen ikke er helt p topp er virkelig saltimer tingen. Etter ha booket en time fler man jo nesten at man m g! Hehe. Dessuten synes jeg at svmming og rolige joggeturer ute er perfekt for dager man ikke er helt i "hakket". Styrketrening , hjemme eller p treningssenteret, er ogs perfekt for de dagene man vil ha en effektiv treningskt, der man likevell ikke ker pulsen s voldsomt og svetten renner. En slik dag hadde jeg i dag.

Jeg hper den kommende uken med trening blir like variert som den forrige! Kjekt ha noen trene sammen med, og trene litt forskjellig. Da blir treningen bare gy, og absolutt ikke noe tiltak. Jeg synes det er ekstra kjekt at vret begynner bli s vrlig n at jeg har lyst til legge alle treningskter ute. Trening og frisk luft i samme slengen er ikke feil.

Hvordan liker dere trene?

- Thale Sunniva

Sndagstur

P treningsprogrammet vrt i dag stod det: Tur med sekk i 1,5 time.

Siden vi bare eier en sekk som egner seg for trening, ble det bare Bjrnar som fikk trene med sekk. Jeg fr ta det igjen en annen gang, nr Bjrnar har kjpt seg ny sekk. Uansett s var planen g oppover mot Ulriken og snu nr det var gtt en time, for s bruke en halvtime p hjemoverveien. Men tror dere ikke vi havnet helt p toppen i lpet av den timen? Jeg var s stolt! P en time og to minutter havnet vi p toppen av fjellet. Den flelsen nr jeg inns at vi kom til komme oss helt til toppen fr vi skulle snu. Helt fantastisk! Hadde aldri trodd at vi skulle klare det. Vi gikk en lype med en helt S-Y-K hydkurve/stigning og det er vell grunnen til at det gikk spass fort, men sliten, det ble vi.

Det ble alts en uventet fjelltur p oss i dag. Kjempegy!





Her er kjresteparet kommet seg til toppen:

Vi brukte alts en time og to minutter fra hybelen og opp til toppen, inkludert drikkepauser og tekniske pauser. Jeg er s stolt jeg! Det finnes sikkert noen som har noen syke rekorder p dette her, det var flere som lp (!!) forbi oss p vei opp, men dette er i hvert fall en personlig rekord. Neste gang m vi jo nesten klare det p en time?
Det var i hvert fall utrolig gy stige et fjell p 643 meter spass fort, selv om det var tungt. Det er jo S bratt noen steder p vei opp!

Jeg m jo skryte litt vet dere ;)

Et stykk glad og fornyd jente nsker dere en fin sndagskveld♥

- Thale Sunniva


Glory monday

Denne mandagen har vrt overraskende fin, selv om ikke alt gikk helt som planlagt.

Egentlig skulle jeg jo opp p treningssenteret trene i dag, men av ulike grunner s gikk ikke det likevell. Dermed ble det cardio trening hjemme. Fantastisk ha slike muligheter egentlig!

Mageregionen er noe jeg har bestemt meg for ha fokus p under styrketreningen framover. Forhpentligvis gir det kanskje resultater etterhvert? Hehe.

Kvelden har jeg brukt til lese litt lekser og sett p 330 skvadronen. Utrolig gy! Det m dere se! I hvert fall om dere er like interrissert i redningsarbeid som meg. Hehe.

N er det tid for bakte poteter og brille!

- Thale Sunniva

Dobbelmoral

Selv om dagene mine n fortiden bare gr til ve til eksamen og spise trstemat (les: usunnheter). Prver jeg likevell f presset inn litt tid til trening innimellom, men eksamen m selvflgelig prioriteres.

I dag har jeg vrt og trent p balanz. Ingenting er som 6km p mlla etter ha sittet foran pc skjermen og notatbkene hele dagen. Det er godt for bde kropp og sjel f beveget seg litt.


Frokosten min i dag..... Fler jeg kjrer p med en slags dobbeltmoral her: Tren og spis kanelboller til frokost folkens....



I morgen skal jeg ut kjpe nye lpesko. Gleder meg!

Flere som ver til eksamen?

- Thale Sunniva

Perfekt lrdag

I gr hadde jeg en kjempefin lrdag.

Konfirmasjonen var veldig koselig og dagen ble avsluttet ble en super tur p byen sammen med gode venner.


Meg, Trude og Andreas i gr kveld

Bilder fra konfirmasjon kommer, men n m jeg ta beina fatt komme meg til jobb!

Satser p at det blir bedre bloggetid til uka! Jeg har s mange innlegg p lager!

- Thale Sunniva

Hjemmetrening

Siden jeg er fullt opptatt med heldagsprver og studiedager (for ikke glemme russetiden) for tiden, blir det lite tid til trening. I dag hadde jeg egentlig tenkt meg ut en tur for trene intervaller, men da jeg vknet til dette vret, s fristet det lite:

Det endte i hvert fall opp med at jeg gikk inn p youtube istedenfor og fant noen kjekke treningsvideoer. Dermed ble det frst en halvtime med zumba etterfulgt av en halvtime med styrketrening. Helt perfekt! Jeg ble i hvert fall sliten og svett nok...


Helt tomat. Hehe...

Her er noen av videoene jeg prvde ut. Det gjelder bare gjre velsene stort nok og riktig, s blir det en skikkelig god treningskt ut av det.

Jeg prvde en del andre ogs av disse TiffinyRotheWorkouts, og det var skikkelig bra styrketrening! Av zumbavideoer trente jeg etter blant annet >denne<og >denne<, s gikk jeg gjennom dem to ganger hver.

Jeg har forresten ogs prvd ut en ny treningsapp. Fant ut at jeg skulle prvde denne da jeg var ute og jogget p fredag, og den er virkelig kjekk ha!

Man kan legge inn hva man skal trene (som for eksempel lping, zumba eller styrke). Den var veldig grei ha med seg nr man jogget, fordi den forteller deg hver gang du har lpt 1km, hvor lang tid du har brukt p denne kilometeren osv. Anbefales p det sterkeste! Jeg s ogs i dag at man kunne legge inn slik som du ser p bildet over her med hvor langt man vil springe, hvor mye kalorier man vil forbenne og lignende, og da "pusher" appen deg p veien. Haha. Det er serist en st srledning stemme som snakker til deg i lpet av treningskten. Man kan selvflgelig ogs legg inn alder, vekt og makspuls, slikt at mlingene blir mer nyaktige.

Jeg synes ogs at appen er veldig grei ha bare for loggfre treningsktene sine. Her ser dere de to treningsktene jeg har hatt med denne appen.

Appen heter TV2sporty.

Da gjenstr det bare nske dere alle sammen en fin onsdag. Kanskje noen andre har lyst til prve seg p hjemmetrening i dag?

- Thale Sunniva

, Sandnes

Jeg heter Thale Sunniva. Jeg er utdannet sykepleier, og jobber for tiden i Spania. Elsker reise og lage mat. Bor sammen med kjreste og verdens flotteste hund, samojeden Disney.


Velkommen

  • Image and video hosting by TinyPic
  • Thale Sunniva. 21 r fra Sandnes. Studerer sykepleie i Bergen. P bloggen kan dere lese mye om reiser, men ogs om hverdag og bilder, studie, venner og kjreste. thalesunniva @gmail.com bloglovin

Kategorier

Arkiv

Siste innlegg


Lenker


Design av