Roma 2017

Mini Roma-guide

Bedre sent enn aldri? Jeg tenkte at jeg skulle komme med en aldri s liten mini-Romaguide. Kanskje er det noen som skal dit i nrmeste fremtid? Det er jo en ganske s populr storby dra til i lpet av vren. Hper dere kan f med dere noen sm tips, og erfaringer som vi gjorde oss. Dette var min andre tur til Roma, s jeg er absolutt ingen ekspert, men erfaringer har vi da gjort oss uansett:

Generelle tips:

◊ Ha med deg gode sko. I Roma kommer du til ende opp med g mye, og da er det greit slippe sre ftter.

◊ Denne henger sammen med den over: G, G, G! Roma har selvflgelig kollektivtransport, men man fr med seg s utrolig mye mer hvis man bare bruker bena. Vi gikk godt over 2 mil nesten hver eneste dag, men vi fikk ogs sett utrolig mye! Det er flere steder vi aldri hadde gtt innom (eks. verdens beste gelato), hadde det ikke vrt for at vi tilfeldigvis gikk forbi. Men fr ogs en bedre flelse av byen og bylivet generelt. Og det meste i Roma er i gavstand, hvis man bare har gode sko da ;-)

Ikke planlegg for mye. Det er lett planlegge for mye nr man frst skal til en storby som Roma, mange legger gjerne opp et tidsskjema for hver time omtrent for f klemt inn tid til alt de vil se av severdigheter. Det er fint f med seg alt, men Roma er ogs en by som bare m nytes. Ta hver dag som den kommer. Vi hadde selvflgelig planlagt noe p noen av dagene, men likevel ikke en fullstappet plan. P den mten kan man se an humr og dagsform, og man fr en mer koselig opplevelse av Roma enn at det blir kaotisk og stressende.

◊ F deg et bykart med bilde av severdighetene. Dette fikk vi p hotellet, og det var veldig greit orientere seg etter. Hvis man frst har planlagt se en severdighet en dag, kan det vre lurt se hva som ligger rundt denne severdigheten p kartet. Hvis ikke kan det fort bli undvendig mye ging mellom de forskjellige severdighetene. Roma er en stor by.

Les deg opp p Tripadvisor. Det finnes en uendelig rekke med restauranter, barer, butikker osv. i Roma. Det er helt umulig vite hva som er bra og ikke, og da er det godt at andre kan fortelle det til oss. Ikke sant? Det finnes noe som heter lre av andres feil... Vi brukte Tripadvisor til alle restaurantene vi beskte, og var veldig fornyd med alt av mat. Den ene gangen vi ikke brukte Tripadvisor, men gikk inn p den frste restauranten vi s, var ogs maten og servicen, og alt egentlig, helt elendig. S vi fortsatte med stole p andre sine meninger resten av turen...

Se alt i bde dagslys og i kveldens mrke. Dette var kanskje en av de beste tingene vi gjorde mens vi var i Roma. Vi beskte severdighetene p dagtid, men ogs etter at mrket hadde lagt seg. Alle stedene i Roma er s fint lyst opp, og det gir en helt egen stemning se det i mrket med alle de fine lysene. Da fr man virkelig flelsen av at man str foran noen utrolig mektige og store bygg. Som for eksempel frste kvelden da jeg tok med Bjrnar til Pantheon og vi stod foran der helt alene (noe du aldri vil oppleve p dagtid), eller da vi gikk rundt Vatikanet sent p kvelden, og ogs fikk beundre St.Peter kirken helt alene. Virkelig en helt egen opplevelse!

◊ Se filmen Engler og Demoner p forhnd. Jeg lover deg at hele Roma turen blir litt mer spennende hvis man har sett denne filmen p forhnd. Mer enn det vil jeg ikke si...

Hotel:

Jeg tenkte bare jeg skulle skrive litt erfaringer om hotellet vi bodde p. Hotellet het Hotel Trevi. Hotellet l bare et steinkast unna Trevi-fontenen noe som virkelig var en perfekt plassering til ALT. Likevel hrte vi ingenting sty fra hverken turister eller fontenen. Det var s koselig g forbi denne utrolig flotte fontenen hver eneste dag og kveld ♥ Hotellet var rent og fint, og veldig behjelpelige. Rommene var derimot veldig sm, VELDIG sm. Men det gjorde ingenting, for vi var ikke s mye p hotellet uansett, og det viktigste er jo ha do og seng, eller? Vi hadde det i hvert fall veldig fint p det lille rommet vrt, og litt m man jo tle nr man fr det s rimelig og s sentralt. Bortsett fra at det var lite, var alt annet helt perfekt! Frokosten p hotellet prvde vi bare den siste dagen, men den kunne vi godt hatt flere dager, for de hadde mye godt! Dessuten var frokosten p toppen av en takterrasse med koselig utsikt. Det som ogs var fint med frokosten var at man kunne betale for den de dagene man ville ha det, man bare sa romnummeret sitt s ble det skrevet p regningen til rommet.

Mat:

Vi hadde s utrolig mange gode matopplevelser i Roma, men her er topp 4:

◊ Pane e Salame: Denne l like i nrheten av oss, og er perfekt hvis du har lyst p skikkelig italiensk mat. Vi gikk her to ganger. Den ene gangen gikk vi her for dele et fat med forskjellig type skinke og salamier, italienske oster og sauser + god vin. Dette var perfekt en kveld da vi ikke var s sultne. De serverte forskjellig type fat med ulike oster, skinker, salamier osv.. Atmosfren p restauranten var ogs veldig fin, utrolig stilig sted med kul interir og flinke servitrer. Ogs kult at man kunne se p mens de skjrte opp skinke og salami fra store kjttstykker. Andre gangen vi var her gikk vi for Panini, som de ogs er veldig kjent for, og de hadde masse velge mellom! Vi gikk for #Q og #G, og var veldig fornyd med dem. Disse fikk vi med oss i hnden, og det var dermed en perfekt lunsj. Anbefales!

ParmAroma: F-A-N-T-A-S-T-I-S-K mltid, og kanskje et av det beste vi hadde i Roma! Ganske overraskende ogs, ettersom at de ligger like i nrheten av Pantheon. Her ble vi sittende i flere timer og nyte god vin og veldig god mat, i tillegg til snakke med hovmesteren som hadde vrt p vintervelse i Nord Norge under sin militrkarriere. Her startet vi ogs med et fat med ost og spekemat. Husets vin her var helt fantastisk god, skremmende god egentlig. Hehe. Vi hadde Ravioli her begge to, og det er en av de beste ravioliene jeg noen gang har smakt tror jeg (de hadde med mye forskjellig fyll). Perfekt kombinasjon hvis man ikke er s sulten! De hadde en veldig spennende meny og koselig atmosfre, s denne restauranten er virkelig verdt turen!

Gelato del Theatro: Romas beste is? Kanskje ogs verdens? I hvert fall den beste isen jeg har smakt! Dette stedet kom vi tilfeldigvis forbi da vi skulle g til Vatikanet, jeg hadde lest om iskrembutikken, men hadde ikke ftt med meg hvor det l. Denne gaten hadde vi nok aldri funnet p g i med mindre vi hadde gtt mellom alle stedene vi skulle, ettersom at gaten ikke l i nrheten av... noenting... Isen her var helt fantastisk med helt utrolig spennende smaker! Her kan man ogs st se p fra vinduet ut mot gaten mens de lager isen, s ikke noe ferdig fabrikert her med andre ord. Smakene varierte ogs en del fra dag til dag. Jeg smakte for eksempel en gelato med bringebr og salvie, og en annen dag en med honning, sitron og rosmarin. Utrolig gode og spennende smaker. Pistacchio isen anbefales ogs p det sterkeste! BESTE jeg har smakt ♥ Ja, dere skjnner entusiasmen min for dette stedet...

◊  Farin la pizza: Romas beste pizza? Vi tok i hvert fall turen hit etter ha lest noen veldig bra anmeldelser. Det stod at man gjerne burde ta taxi hit, men vi valgte g. Da fikk vi blant annet med oss quattro fontane p veien (fire fontener i et kryss, veldig stilig!). Men etterhvert kom vi mer og mer vekk fra byen, og inn i et litt mer lugubert strk. Flte oss ikke helt hye i hatten da. Vi kom tilslutt frem til restauranten (ca. etter en time ging) og da hadde ikke restauranten pnet enda! *Haha*. Vi fant heldigvis en bar like ved, og gikk tilbake igjen for smake pizzaen p restauranten som er eid av et ektepar som har gtt p Italy`s National school of pizza. Restauranten i seg selv var ikke veldig koselig, fikk litt snn flelsen av vre i en kantine, men stemningen var helt fantastisk! Dessuten var det nesten bare lokale italienere her. Jeg likte ogs at restauranten var spass uformell, ingen tallerken, ikke bestikk, bare god pizza liksom. Vi fikk utdelt en italiensk meny med syv forskjellige pizzaer, der man kunne velge tre forskjellige strrelser. Jeg gikk for margeritha og Bjrnar for napoli. Her var det bunnen p pizzaen som gjorde hele opplevelsen, nemlig en skikkelig god surdeigsbunn. Hemmeligheten skal vre en heving p hele 72 timer! Absolutt verdt besket, men kanskje med en taxi neste gang? P vei tilbake gikk vi en annen vei og havnet forbi Colossum. Vakkert!

Severdigheter:

Til en del av severdighetene kan det vre lurt bestille billetter p forhnd. Dette kan kanskje koste litt mer, men man slipper st i lange ker og snakke med alle dem som str rundt severdighetene og vil selge deg billetter. Man kan da enkelt avvise dem fortelle at man allerede har. Greit! Her er hva jeg anbefaler f med seg:

◊ Colosseum: Man m jo nesten f med seg denne spektakulre bygningen mens man er i Roma, og besk gjerne Forum Romanum p samme dagen. Colosseum holder det egentlig ha sett utenfor, men det er ogs stilig g inn se. Da anbefaler jeg i s fall bestille billetter p forhnd. Da kommer man i en egen, mindre k, og fr hentet billetten sin og gr direkte inn til Colosseum med minst mulig k. Guide trenger man heller ikke i Colosseum, for historien kjenner man jo til. Det str ogs flere skilt rundt omkring med info om hva colosseum ble brukt til, nr osv. Forum Romanum er stort, og veldig folksomt, s her kan det vre greit ha en plan p forhnd om hva man vil se mens man er der.

◊ Vatikanet: Det anbefales dra til Vatikanet og gjerne ta turen innom museet ogs. Dette museet er s stort og det er vanskelig skille ut hva man skal bruke tid p, s her vil jeg absolutt anbefale reise med en guide. Da fr man sett p de mest spennende og bermte tingene som befinner seg der av malerier og skulpturer, pluss at man fr tatt turen innom det sixtinske kapellet. Etter en vandring i museet ender man opp i St. Peters Basilica. Da kan man ogs ta turen ned i Katakombene, spr gjerne noen om veien for de kan vre litt vanskelig finne i den store kirken. Betal ogs en liten sum for g til toppen av kuppelen i kirken. Det gir en helt nydelig utsikt over stor deler av Roma og Vatikanet. Og dere, dra en tur til Vatikanet mens det er mrkt ogs (selv om man bare str utenfor da) for se stedet i et "nytt lys".

◊ Castel St. Angelo: Det rde slottet som ikke ligger s langt i fra Vatikanet. Dette er det egentlig nok se fra utsiden, g over "englebroen", men det er likevel kult g inne der og se statuen av erkeengelen Mikael p nrt hold. Billettene er litt vell overpriset i forhold til hva det er verdt, men likevel en stilig opplevelse, dessuten veldig god utsikt til Vatikanet!

Fontana di Trevi: Denne bodde jo vi like ved, s vi s den hver eneste dag. Fontenen er mye strre enn man kan tenke seg (som stort sett alt i Roma), og den er virkelig verdt et besk. For et kunstverk! Det er jo uansett obligatorisk kaste en mynt over ryggen i fontenen, slik at man forsikrer seg returnere tilbake til Roma en gang i fremtiden. Det har allerede funket en gang for meg! *Hehe*.

◊ Pantheon: Wow, wow, wow! Pantheon m oppleves! Bde p kveldstid, men ogs p dagtid innenfra. Det er et helt enormt bygg som plutselig dukker opp i byen blant andre vanlige hus, og bare det i seg selv er jo utrolig imponerende.   g inn i Pantheon er helt gratis, og noe man burde gjre i lpet av Roma-besket.

◊ Spansketrappene og Piazza del Popolo: Denne runden burde man ta seg i lpet av Roma turen. Vi gikk frst gjennom handlegaten som leder til spansketrappene. Her finnes det mange ekslusive og dyre butikker som Gucci, Louis Vuitton osv. Spansketrappene i seg selv er ikke snn veldig spennende, men man kan g opp dem, og s flge veien videre til hyden over Piazza del Popolo. En sti som leder en litt vekk fra den verste turistmengden, samtidig som man fr en utrolig flott utsikt over byen. Etterp kan man g ned til Piazza del popolo hvile litt med en gelato ♥

◊ Kirker: Det finnes utallig mange flotte og utsmykkede katolske kirker i Roma, og de er over alt! De fleste er det bare stikke hodet innom nr man gr forbi. Jeg anbefaler selvflgelig dra innom St. Peters kirken og Pantheon, men en annen kirke jeg ville tatt turen innom er den som heter Sant`Ignazio (som ligger midt mellom Pantheon og fontana di trevi). Maleriene i taket i denne kirken er helt fantastisk, og her finner man ogs et takmaleri som er malt slik at det ser ut som om det er en kuppel i kirken, selv om det ikke er det. Utrolig kult!

Les alle innleggene mine fra reisen >her<. Se >videobloggene< vi laget av hva vi gjorde dag for dag p youtubekanalen min. Her fr dere ogs sett mer av hotellet, maten og opplevelsene.

Hper dere fikk noen gode tips! Roma br absolutt oppleves!

Reisedagbok,Roma dag 6: Castel St. Angelo

Her kommer en video fra den siste hele dagen vr i Roma. Egentlig en ganske tilfeldig dag, ettersom at vi ikke hadde lagt noen spesielle planer. Vi dro til Castel St. Angelo, kjpte inn ting vi ville ta med oss tilbake til Norge og spiste masse god italiensk mat. Perfekt avslutning p en perfekt ferie!

Hper dere har hatt en fin onsdag i dag. Jeg har vrt p jobb, men har likevel rukket ha pannekaker til middag, besk av Martine og g tur med bde Martine og Trude. Flott dag med andre ord! Vi ble helt ferdig med gjesterommet i kveld ogs, eller det vil si det mangler noen sm ting, men jeg tenkte likevel jeg skulle vise dere noen bilder i morgen.

Bilder fra den siste dagen i Roma

Her kommer litt bilder fra den siste ettermiddagen og kvelden i Roma, og ogs de siste bildene jeg deler med dere derfra. Vi spiste verdens beste pommes frites den siste dagen vi var i Roma. Etter et besk i Castel St. Angelo var vi sultne p noe lett og varmt, og da vi kom over en liten sjappe der de solgte ulik pommes frites og grnnsaks frites var vi veldig fornyd. Lett ta med seg som litt snacks! P kvelden mtte vi kaste den obligatoriske mynten i Trevi fontenen, for srge for at vi kommer til retunere til Roma. S gikk vi bare rundt og nt det flotte bylivet og de enorme bygningene. Leke meg litt med kameraet mtte jeg ogs. Fikk skikkelig sansen for ta litt kveldsbilder i Roma, s mye fine lys og s majestetiske bygninger!

Roma: Castel St. Angelo

N synes jeg det var p tide med litt Roma-bilder igjen, ettersom at jeg i dag er supertrtt etter nattevaktshelg og ikke har noe mer spennende dele med dere. Savner den lille ferien vr, og alt vi fikk oppleve. Den siste dagen i Roma dro vi til Castel St. Angelo. Bjrnar hadde veldig lyst til dra der se, ettersom at han har sett filmen Engler&Demoner basert p Dan Brown sin bok. Jeg hadde ikke sett filmen da vi var der (mtte se den da vi kom hjem, og anbefales fr en eventuell Roma tur!), men g i St. Angelo er virkelig helt fantastisk. Det beste er vell kanskje utsikten man fr over hele Roma! En av kveldene da vi gikk forbi Castel St. Angelo foregikk det faktisk en filminspilling over broa der. Vi skjnte det ikke fr vi kom snn midt oppi, og s ble vi hysjet p og de mtte ta takningen p nytt. Woops...

Reisedagbok, Roma dag 5: Vatikanet

Her kommer enda en video fra Roma, her fra dag 5. Vi tilbrakte nesten hele dagen i Vatikanet, og filmet dessverre ganske lite. Vi var p guidet tur, og flte ikke at vi kunne ta opp kameraet s mye, dessuten er det fint bruke tid til og bare beundre. Etter en hel formiddag i Vatikanet var vi s slitne, trtte og ogs ganske kalde at vi mtte rett tilbake til hotellet slappe av i noen timer. P kvelden dro vi p en restaurant som het pane e salame og spiste masse god ost, salami og drakk god prosecco. Alt i alt en helt perfekt dag! Videoen er kanskje ikke en av de mest innholdsrike fra turen, men fler likevel at den gir et godt innblikk av dagen vi hadde. Hper dere liker den!

Vatikanet

Midt oppi oppussing tenkte jeg vise dere litt flere bilder fra Vatikanet. Vi hadde nesten en hel dag der, der vi var i museet, i St. Peter kirken og p toppen av trnet for f utsikt over hele Vatikanet. Et utrolig stilig sted, som jeg gjerne skulle visst mer om. Jeg fler hele Vatikanet er ganske hemmelighetsfullt, noe som gjr det litt ekstra spennende vre der. Vi hadde i hvert fall en veldig fin dag, og det har vi jammen hatt i dag ogs. Vi har pusset ned hele gjesterommet etter at vi sparklet i gr, og s har vi malt to strk med maling. Vi satser p f lagt ny parkett i morgen og satt listene p plass, og kanskje vi fr flyttet mblene inn igjen? *Krysser fingrene* S lei av rotet i stua n! I natt sov vi faktisk hos mamma, og det var s deilig komme seg litt vekk fra alt rotet og slappe skikkelig av. Pinnekjtt til middag, vin og film. Det var fint! P tirsdag SKAL i hvert fall alt vre p plass igjen, slik at vi kan slappe litt av i vrt eget hjem ogs. Haha.

Hper dere har hatt en flott sndag!

Vatikan by night

Hei godtfolk! Har dere hatt en fin tirsdag? Jeg deler litt flere bilder fra Roma i dag, ettersom at dagen i dag har vrt s travel. Jeg var frst p jobb, og s var det hjemom en tur fr jeg gikk tur med Trude p stranda. Veldig koselig! Vi har ogs vrt og handlet inn det siste vi trengte fr vi kan begynne med oppussingen av gjesterommet i morgen. Gleder meg til vi blir ferdig, tror det blir skikkelig bra!

Men over til bildene fra Roma. Jeg fikk tydeligvis helt dilla p ta bilder om kvelden i Roma, men det tror jeg er fordi at Roma er s fint opplyst om kvelden. vandre forbi Castel St. Angelo og mot Vatikanet i mrket var virkelig helt fantastisk, og ikke noe som egentlig kan beskrives gjennom bilder. Som dere kanskje s p videoen fra dag 4 vandrer vi ogs rundt hele Vatikanet p nattestid, og fikk blant annet med oss dette togsporet som gr gjennom muren og inn til Vatikanet. Ganske kult!

Reisedagbok, Roma dag 4: Avslapping, italiensk mat og Vatikanet om kvelden

Her kommer video fra dag 4 i Roma. Kanskje den mest avslappende dagen vi hadde der. Vi sov lenge, spiste mat hele dagen, dro p shopping og s film p hotellrommet. Storbyferie kan vre slitsomt, i hvert fall nr man vandrer s mye, s det er godt med litt avslapping innimellom. P kvelden fikk vi energien vr tilbake, og plutselig hadde vi fulgt muren og gtt rundt hele Vatikanet. En ganske kul opplevelse! Hper dere liker videoen selv om det er mye snakking fra min side denne gangen, og at den handler mye om mat... Haha.

Fortell meg gjerne hva dere synes!

Italian food

Skulle nske at jeg hadde noe av denne maten p middagsbordet i dag...

I dag er jeg bare S trtt! I natt fikk jeg nemlig ikke sove, og det passer drlig nr man skal p dagvakt. Jeg har alts en ganske tung dag i dag, s sofasitting har egentlig vrt planen for hele kvelden. Vi fr ta det igjen i morgen istedenfor... I mellomtiden drmmer jeg meg tilbake til all den gode maten i Italia. Det var jo omtrent det eneste vi gjorde den uka vi var der, hadde helt utrolig gode mat opplevelser! Typisk italiensk frokost med croissant og espresso, bruschetta til lunsj og crpes til dessert. Den ene kvelden spiste vi ogs en 5-retters middag p en restaurant. S mange gode matopplevelser alts. Italia is the place! ♥

Piazza Navona by night

Piazza Navona

Vi er s glad for at vi gikk og vandret rundt i Roma p kveldstid, for det var da vi flte at vi virkelig fikk oppleve Roma. Man fikk liksom se alle de flotte stedene uten et hav av turister som ogs skulle se. Det blir noe helt eget og magisk f oppleve det (s og si) alene. Dessuten er det noe med f se ting i dagslys, for s se det opplyst om kvelden. Roma er virkelig vakkert om kvelden ♥

Reisedagbok, Roma dag 3: Colosseum og forum romanum

Jeg har enda ikke funnet p noe gy og bloggverdig denne helgen, her gr det bare i rydding og jobbing, s hva med se enda en film fra Roma? Her er videoen fra dag 3. Da var vi i colosseum og p forum romanum, jeg deler litt tips og vi gr p en utrolig god restaurant i Roma og spiser (den jeg skrev om i gr). Hper dere liker videoen, og at dere har en helt super sndag!

Forum Romanum og veldig god middag!

Jeg har ikke s mye spennende dele fra arbeidshelgen min, s da tenkte jeg heller at det var bedre se litt flere bilder fra Roma-turen. Over er det bde litt bilder fra forum romanum, og fra den fantastiske middagen vi hadde samme kvelden. Det var egentlig litt tilfeldig at vi fant frem til denne restauranten, selv om vi leste om den p Tripadvisor, men den l et stykke nede p lista. Dessuten forventet vi lite av restaurantene som l i nrheten av turiststrkene, og denne l i en liten bakgate fra Pantheon, men vi ble positivt overrasket. Her ble vi tatt imot med pne armer, og spiste og koste oss i flere timer. Vi startet med et fat med ulik type skinke og parmesan + sauser. S hadde vi helt utrolig gode ravioli begge to, og avsluttet det hele med dessert. Bjrnar med sjokoladefondant, og jeg med panna cotta i balsamico. Husets hvitvin var ogs fantastisk, s her koste vi oss virkelig! ParmAroma het restauranten, og er virkelig verdt sjekke ut hvis man skal ta turen til Roma, og vil smake skikkelig autentisk italiensk mat.

Og bare for ha snakket om litt annet enn mat ogs: Forum romanum er jo virkelig helt gigantisk, og vi synes det var vanskelig plukke ut hva vi skulle se p og ikke. Likevel veldig kjekt ha vrt der (for andre gang for min del, men flte jeg s helt nye steder denne gangen). g i forum romanum fr man virkelig til tenke over hvor historisk Roma er.

Reisedagbok, Roma dag 2: City Sightseeing

Her er vidoen fra den andre dagen vr i Roma. Vi filmet masse og gjorde ogs masse. Denne dagen gikk vi over 2 mil, bare p vandre rundt i hele byen. Vi fikk se nesten alle de kjente stedene p en og samme dag, og vret var nydelig. Dagen var rett og slett en perfekt start p Roma-turen! P kvelden gikk vi langt utenfor turiststrket for finne en pizzarestaurant som vi hadde lest mye om.

Colosseum

Her er litt bilder fra Colosseum. Det var helt klart at vi mtte innom dette underverket, de m jo sees. Vi gikk uten guide, ettersom at jeg hadde guide sist jeg var i Colosseum og flte ikke at jeg lrte s mye nytt. De fleste har jo hrt mye historier og vet mye om hva som skjedde p arenaen. Dessuten str det flere skilt med informasjon og fun facts etterhvert som man beveger seg rundt. Det er virkelig et imponerende byggverk, og vanskelig forestille seg alle kampene som har tatt sted der og alle livene som er gtt tapt.

N er vi tilbake i Norge igjen, og det fles deilig pakke ut, vaske klr og f litt orden. I kveld skal jeg p jobb igjen, s det er en br start tilbake til hverdagen igjen. Video fra dag 2 er forresten ferdig opplastet n, og kommer p bloggen i kveld.

Rome by night

Her er litt bilder fra den frste hele kvelden vr i Roma. Vi gikk et langt stykke for smake p en pizza vi hadde lest at skulle vre Romas, kanskje Europas, beste. Det var temmelig langt g, og vi kom virkelig utenfor turiststrket etterhvert. Vi gikk og gikk, og s masse fint p veien. Google maps ble brukt hele tiden, og til slutt fant vi frem til restauranten. Da vi kom bort var de ikke pnet enda, og vi mtte vente en halvtime fr vi kunne komme inn. Heldigvis fant vi en bar like i nrheten og satte oss ned for et glass vin. S kom vi inn p restauranten, som ga oss litt en flelse av sitte i en kantine, og ikke p restaurant. Der fikk vi utdelt hver vr meny p italiensk som inneholdt kanskje 7 forskjellige pizzaer. Jeg bestilte margaritha og Bjrnar en napoli, og s ventet vi i spenning. Pizzaene var sm, men virkelig helt fantastisk! Det var ikke fyllet som gjorde pizzaen, men bunnen. Hemmeligheten skal visstnok vre en 72 timer lang hevingsprosess... Etter den fantastiske pizzaen bestemte vi oss for g en annen vei tilbake, slik at vi kunne se Colosseum opplyst. Virkelig en flott kveldstur!

Mer av denne dagen fr dere se p filmen som kommer i kveld eller i morgen tidlig. I dag reiser vi tilbake til Norge igjen etter noen fantastiske dager i Roma. Det blir trist reise fra, men s er det alltid godt komme hjem igjen ogs...

When in Rome

Vi koser oss masse med g rundt i Romas gater, og i dag er faktisk siste dagen vr her fr vi reiser hjem igjen i morgen. I dag har vi hatt enda en dag uten noen spesielle planer, og rett og slett bare gtt og vandret. Det er jo s mye fint se p her i Roma, s mye god mat spise og masse kjekke butikker.

N skal vi ut en tur handle litt vin og mat som vi vil ha med oss hjem til Norge igjen, fr det blir ut en tur for middag senere i kveld. I dag tenkte vi bevege oss til en annen bydel av Roma som vi enda ikke har sett, s det kan bli spennende. Jeg har forresten redigert filmen fra dag 2 n, s den lastes opp i dette yeblikk, og kommer forhpentligvis p bloggen i morgen. Den er en del lengre enn den frste, og viser mye av fantastiske Roma. Hper dere synes det er gy med litt film ogs, vi har i hvert fall kost oss med lage dem.

Roma dag 2: Piazza del popolo

Her er litt flere bilder fra den frste hele dagen vr i Roma. Da vi hadde strlende vr og bare gikk rundt og koste oss. I dag har vi ogs hatt sol, men det har ogs vrt en sur vind, s n var det godt komme inn i varmen. Vi har vrt i Vatikanet i dag, og gtt i museet og i katedralen. Det har vrt mye sting og ging, s det er deilig komme inn p hotellrommet slappe litt av mellom slagene. S n skal vi spise litt lunsj, medbrakt focaccia, og se litt p film, fr vi gr ut for middag, hygge og vin i kveld.

Hper dere har en fin uke!

Reisedagbok, Roma dag 1: Reisen bort

Her er en video fra den frste dagen vr her i Roma. Eller det vil si, reisen bort, og kvelden vi kommer frem. Det var alts ikke s mye film-materiale denne dagen, men likevel nok til at vi synes det ble en film som viser en god del. De neste dagene n har vi prvd filme litt mer, og snakke litt mer, vi fler at det kommer seg for hver dag som gr. Det er jo litt uvant snakke til et kamera, men jeg synes at film gir en bedre opplevelse av hele turen. Hper dere liker det! N jobber vi med redigeringen av dag nr. 2, som ogs var mye mer innholdsrik.

Roma dag 2: Spansketrappen

Vi har hatt nok en fantastisk dag i Roma, og heldigvis er den enda ikke over. Denne byen slutter aldri imponere, men man blir jammen sliten ogs. Vi gr jo over alt her, og i gr gikk vi 2 mil i lpet av hele dagen, og vi er p god vei til gjre det samme i dag... I dag har vi vrt og beskt colosseum, mens i gr gikk vi rundt i store deler av byen. Vi hadde helt nydelig vr i gr, som dere ogs ser p bildene, varmt, sol og bl himmel. Vi startet dagen med en energirik frokost p en av de nrmeste kafne til hotellet vrt, fr vi begynte vandre mot spansketrappen. Der satt vi litt i solsteken og koste oss, og rett og slett bare nt finvret. Det perfekte stedet for litt avslapping. g turen fra toppen av spansketrappen og over til hyden som ligger over piazza del popolo  var ogs helt fantastisk. Da kom vi oss litt vekk fra alle turistene, og fikk samtidig en nydelig utsikt over byen.

N er vi inne p hotellet for slappe av litt, fr vi skal ut p middag og ta til oss enda flere inntrykk. Vi har funnet ut at vandre i byen p kveldstid passer oss helt perfekt, for da er det ikke like mange folk ute, og man fr oppleve de flotte byggverkene litt mer p egenhnd. Det er s deilig vre p ferie og kun forholde oss til hverandre! Jeg har jo forresten lovet dere videoer fra hver dag, og vi har vrt noks flinke til filme ogs! Jeg skal begynne redigere filmen fra dag 1 i dag, men trr ikke love at noen av videoene kommer ut fr vi er hjemme, vi vil jo tross alt bruken tiden vr her p Roma og hverandre.

Hper dere har hatt en fin helg!

Off to Rome

Pictures from last night in Rome

God morgen fra Roma! Vi dro i gr ettermiddag, og hele turen gikk egentlig ganske i ett. Vi mellomlandet i Oslo, og jeg hadde bestilt fly med to forskjellige flyselskap, dermed mtte vi sjekke inn bagasje p nytt p Gardemoen. Da gikk tiden da, og plutselig satt vi p flyet til Roma. I Roma mtte vi vente leeenge p bagasjen (det samme skjedde forrige gang jeg var her), men den dukket heldigvis opp tilslutt. Klokken var vell nrmere 23 da vi sjekket inn p hotellet og dro ut i gatene for finne en pizza ta med p hotellrommet. Vi hadde i hvert fall noen supre timer her i gr kveld, og er veldig klar for oppleve mer av Roma i dag. Vi har ikke lagt noen spesielle planer for dagen, s i dag skal vi bare vandre rundt. Men n: p tide f p seg maska komme seg ut for litt frokost. Det ligger en liten kafe rett rundt hjrnet for hotellet som serverer fersk juice, s denne tenkte vi at vi skulle prve ut.

, Sandnes

Jeg heter Thale Sunniva. Jeg er utdannet sykepleier, og jobber for tiden i Spania. Elsker reise og lage mat. Bor sammen med kjreste og verdens flotteste hund, samojeden Disney.

Velkommen

• Image and video hosting by TinyPic
  • Thale Sunniva. 21 r fra Sandnes. Studerer sykepleie i Bergen. P bloggen kan dere lese mye om reiser, men ogs om hverdag og bilder, studie, venner og kjreste. thalesunniva @gmail.com bloglovin