Roma 2017

Mini Roma-guide

Bedre sent enn aldri? Jeg tenkte at jeg skulle komme med en aldri så liten mini-Romaguide. Kanskje er det noen som skal dit i nærmeste fremtid? Det er jo en ganske så populær storby å dra til i løpet av våren. Håper dere kan få med dere noen små tips, og erfaringer som vi gjorde oss. Dette var min andre tur til Roma, så jeg er absolutt ingen ekspert, men erfaringer har vi da gjort oss uansett:

Generelle tips:

◊ Ha med deg gode sko. I Roma kommer du til å ende opp med å gå mye, og da er det greit å slippe såre føtter.

◊ Denne henger sammen med den over: GÅ, GÅ, GÅ! Roma har selvfølgelig kollektivtransport, men man får med seg så utrolig mye mer hvis man bare bruker bena. Vi gikk godt over 2 mil nesten hver eneste dag, men vi fikk også sett utrolig mye! Det er flere steder vi aldri hadde gått innom (eks. verdens beste gelato), hadde det ikke vært for at vi tilfeldigvis gikk forbi. Men får også en bedre følelse av byen og bylivet generelt. Og det meste i Roma er i gåavstand, hvis man bare har gode sko da ;-)

Ikke planlegg for mye. Det er lett å planlegge for mye når man først skal til en storby som Roma, mange legger gjerne opp et tidsskjema for hver time omtrent for å få klemt inn tid til alt de vil se av severdigheter. Det er fint å få med seg alt, men Roma er også en by som bare må nytes. Ta hver dag som den kommer. Vi hadde selvfølgelig planlagt noe på noen av dagene, men likevel ikke en fullstappet plan. På den måten kan man se an humør og dagsform, og man får en mer koselig opplevelse av Roma enn at det blir kaotisk og stressende.

◊ Få deg et bykart med bilde av severdighetene. Dette fikk vi på hotellet, og det var veldig greit å orientere seg etter. Hvis man først har planlagt å se en severdighet en dag, kan det være lurt å se hva som ligger rundt denne severdigheten på kartet. Hvis ikke kan det fort bli unødvendig mye gåing mellom de forskjellige severdighetene. Roma er en stor by.

Les deg opp på Tripadvisor. Det finnes en uendelig rekke med restauranter, barer, butikker osv. i Roma. Det er helt umulig å vite hva som er bra og ikke, og da er det godt at andre kan fortelle det til oss. Ikke sant? Det finnes noe som heter å lære av andres feil... Vi brukte Tripadvisor til alle restaurantene vi besøkte, og var veldig fornøyd med alt av mat. Den ene gangen vi ikke brukte Tripadvisor, men gikk inn på den første restauranten vi så, var også maten og servicen, og alt egentlig, helt elendig. Så vi fortsatte med å stole på andre sine meninger resten av turen...

Se alt i både dagslys og i kveldens mørke. Dette var kanskje en av de beste tingene vi gjorde mens vi var i Roma. Vi besøkte severdighetene på dagtid, men også etter at mørket hadde lagt seg. Alle stedene i Roma er så fint lyst opp, og det gir en helt egen stemning å se det i mørket med alle de fine lysene. Da får man virkelig følelsen av at man står foran noen utrolig mektige og store bygg. Som for eksempel første kvelden da jeg tok med Bjørnar til Pantheon og vi stod foran der helt alene (noe du aldri vil oppleve på dagtid), eller da vi gikk rundt Vatikanet sent på kvelden, og også fikk beundre St.Peter kirken helt alene. Virkelig en helt egen opplevelse!

◊ Se filmen Engler og Demoner på forhånd. Jeg lover deg at hele Roma turen blir litt mer spennende hvis man har sett denne filmen på forhånd. Mer enn det vil jeg ikke si...

Hotel:

Jeg tenkte bare jeg skulle skrive litt erfaringer om hotellet vi bodde på. Hotellet het Hotel Trevi. Hotellet lå bare et steinkast unna Trevi-fontenen noe som virkelig var en perfekt plassering til ALT. Likevel hørte vi ingenting støy fra hverken turister eller fontenen. Det var så koselig å gå forbi denne utrolig flotte fontenen hver eneste dag og kveld ♥ Hotellet var rent og fint, og veldig behjelpelige. Rommene var derimot veldig små, VELDIG små. Men det gjorde ingenting, for vi var ikke så mye på hotellet uansett, og det viktigste er jo å ha do og seng, eller? Vi hadde det i hvert fall veldig fint på det lille rommet vårt, og litt må man jo tåle når man får det så rimelig og så sentralt. Bortsett fra at det var lite, var alt annet helt perfekt! Frokosten på hotellet prøvde vi bare den siste dagen, men den kunne vi godt hatt flere dager, for de hadde mye godt! Dessuten var frokosten på toppen av en takterrasse med koselig utsikt. Det som også var fint med frokosten var at man kunne betale for den de dagene man ville ha det, man bare sa romnummeret sitt så ble det skrevet på regningen til rommet.

Mat:

Vi hadde så utrolig mange gode matopplevelser i Roma, men her er topp 4:

◊ Pane e Salame: Denne lå like i nærheten av oss, og er perfekt hvis du har lyst på skikkelig italiensk mat. Vi gikk her to ganger. Den ene gangen gikk vi her for å dele et fat med forskjellig type skinke og salamier, italienske oster og sauser + god vin. Dette var perfekt en kveld da vi ikke var så sultne. De serverte forskjellig type fat med ulike oster, skinker, salamier osv.. Atmosfæren på restauranten var også veldig fin, utrolig stilig sted med kul interiør og flinke servitører. Også kult at man kunne se på mens de skjærte opp skinke og salami fra store kjøttstykker. Andre gangen vi var her gikk vi for Panini, som de også er veldig kjent for, og de hadde masse å velge mellom! Vi gikk for #Q og #G, og var veldig fornøyd med dem. Disse fikk vi med oss i hånden, og det var dermed en perfekt lunsj. Anbefales!

ParmAroma: F-A-N-T-A-S-T-I-S-K måltid, og kanskje et av det beste vi hadde i Roma! Ganske overraskende også, ettersom at de ligger like i nærheten av Pantheon. Her ble vi sittende i flere timer og nyte god vin og veldig god mat, i tillegg til å snakke med hovmesteren som hadde vært på vinterøvelse i Nord Norge under sin militærkarriere. Her startet vi også med et fat med ost og spekemat. Husets vin her var helt fantastisk god, skremmende god egentlig. Hehe. Vi hadde Ravioli her begge to, og det er en av de beste ravioliene jeg noen gang har smakt tror jeg (de hadde med mye forskjellig fyll). Perfekt kombinasjon hvis man ikke er så sulten! De hadde en veldig spennende meny og koselig atmosfære, så denne restauranten er virkelig verdt turen!

Gelato del Theatro: Romas beste is? Kanskje også verdens? I hvert fall den beste isen jeg har smakt! Dette stedet kom vi tilfeldigvis forbi da vi skulle gå til Vatikanet, jeg hadde lest om iskrembutikken, men hadde ikke fått med meg hvor det lå. Denne gaten hadde vi nok aldri funnet på å gå i med mindre vi hadde gått mellom alle stedene vi skulle, ettersom at gaten ikke lå i nærheten av... noenting... Isen her var helt fantastisk med helt utrolig spennende smaker! Her kan man også stå å se på fra vinduet ut mot gaten mens de lager isen, så ikke noe ferdig fabrikert her med andre ord. Smakene varierte også en del fra dag til dag. Jeg smakte for eksempel en gelato med bringebær og salvie, og en annen dag en med honning, sitron og rosmarin. Utrolig gode og spennende smaker. Pistacchio isen anbefales også på det sterkeste! BESTE jeg har smakt ♥ Ja, dere skjønner entusiasmen min for dette stedet...

◊  Farinè la pizza: Romas beste pizza? Vi tok i hvert fall turen hit etter å ha lest noen veldig bra anmeldelser. Det stod at man gjerne burde ta taxi hit, men vi valgte å gå. Da fikk vi blant annet med oss quattro fontane på veien (fire fontener i et kryss, veldig stilig!). Men etterhvert kom vi mer og mer vekk fra byen, og inn i et litt mer lugubert strøk. Følte oss ikke helt høye i hatten da. Vi kom tilslutt frem til restauranten (ca. etter en time gåing) og da hadde ikke restauranten åpnet enda! *Haha*. Vi fant heldigvis en bar like ved, og gikk tilbake igjen for å smake pizzaen på restauranten som er eid av et ektepar som har gått på Italy`s National school of pizza. Restauranten i seg selv var ikke veldig koselig, fikk litt sånn følelsen av å være i en kantine, men stemningen var helt fantastisk! Dessuten var det nesten bare lokale italienere her. Jeg likte også at restauranten var såpass uformell, ingen tallerken, ikke bestikk, bare god pizza liksom. Vi fikk utdelt en italiensk meny med syv forskjellige pizzaer, der man kunne velge tre forskjellige størrelser. Jeg gikk for margeritha og Bjørnar for napoli. Her var det bunnen på pizzaen som gjorde hele opplevelsen, nemlig en skikkelig god surdeigsbunn. Hemmeligheten skal være en heving på hele 72 timer! Absolutt verdt besøket, men kanskje med en taxi neste gang? På vei tilbake gikk vi en annen vei og havnet forbi Colossum. Vakkert!

Severdigheter:

Til en del av severdighetene kan det være lurt å bestille billetter på forhånd. Dette kan kanskje koste litt mer, men man slipper å stå i lange køer og å snakke med alle dem som står rundt severdighetene og vil selge deg billetter. Man kan da enkelt avvise dem å fortelle at man allerede har. Greit! Her er hva jeg anbefaler å få med seg:

◊ Colosseum: Man må jo nesten få med seg denne spektakulære bygningen mens man er i Roma, og besøk gjerne Forum Romanum på samme dagen. Colosseum holder det egentlig å ha sett utenfor, men det er også stilig å gå inn å se. Da anbefaler jeg i så fall å bestille billetter på forhånd. Da kommer man i en egen, mindre kø, og får hentet billetten sin og går direkte inn til Colosseum med minst mulig kø. Guide trenger man heller ikke i Colosseum, for historien kjenner man jo til. Det står også flere skilt rundt omkring med info om hva colosseum ble brukt til, når osv. Forum Romanum er stort, og veldig folksomt, så her kan det være greit å ha en plan på forhånd om hva man vil se mens man er der.

◊ Vatikanet: Det anbefales å dra til Vatikanet og gjerne ta turen innom museet også. Dette museet er så stort og det er vanskelig å skille ut hva man skal bruke tid på, så her vil jeg absolutt anbefale å reise med en guide. Da får man sett på de mest spennende og berømte tingene som befinner seg der av malerier og skulpturer, pluss at man får tatt turen innom det sixtinske kapellet. Etter en vandring i museet ender man opp i St. Peters Basilica. Da kan man også ta turen ned i Katakombene, spør gjerne noen om veien for de kan være litt vanskelig å finne i den store kirken. Betal også en liten sum for å gå til toppen av kuppelen i kirken. Det gir en helt nydelig utsikt over stor deler av Roma og Vatikanet. Og dere, dra en tur til Vatikanet mens det er mørkt også (selv om man bare står utenfor da) for å se stedet i et "nytt lys".

◊ Castel St. Angelo: Det røde slottet som ikke ligger så langt i fra Vatikanet. Dette er det egentlig nok å se fra utsiden, å gå over "englebroen", men det er likevel kult å gå inne der og se statuen av erkeengelen Mikael på nært hold. Billettene er litt vell overpriset i forhold til hva det er verdt, men likevel en stilig opplevelse, dessuten veldig god utsikt til Vatikanet!

Fontana di Trevi: Denne bodde jo vi like ved, så vi så den hver eneste dag. Fontenen er mye større enn man kan tenke seg (som stort sett alt i Roma), og den er virkelig verdt et besøk. For et kunstverk! Det er jo uansett obligatorisk å kaste en mynt over ryggen i fontenen, slik at man forsikrer seg å returnere tilbake til Roma en gang i fremtiden. Det har allerede funket en gang for meg! *Hehe*.

◊ Pantheon: Wow, wow, wow! Pantheon må oppleves! Både på kveldstid, men også på dagtid innenfra. Det er et helt enormt bygg som plutselig dukker opp i byen blant andre vanlige hus, og bare det i seg selv er jo utrolig imponerende.  Å gå inn i Pantheon er helt gratis, og noe man burde gjøre i løpet av Roma-besøket.

◊ Spansketrappene og Piazza del Popolo: Denne runden burde man ta seg i løpet av Roma turen. Vi gikk først gjennom handlegaten som leder til spansketrappene. Her finnes det mange ekslusive og dyre butikker som Gucci, Louis Vuitton osv. Spansketrappene i seg selv er ikke sånn veldig spennende, men man kan gå opp dem, og så følge veien videre til høyden over Piazza del Popolo. En sti som leder en litt vekk fra den verste turistmengden, samtidig som man får en utrolig flott utsikt over byen. Etterpå kan man gå ned til Piazza del popolo å hvile litt med en gelato ♥

◊ Kirker: Det finnes utallig mange flotte og utsmykkede katolske kirker i Roma, og de er over alt! De fleste er det bare å stikke hodet innom når man går forbi. Jeg anbefaler selvfølgelig å dra innom St. Peters kirken og Pantheon, men en annen kirke jeg ville tatt turen innom er den som heter Sant`Ignazio (som ligger midt mellom Pantheon og fontana di trevi). Maleriene i taket i denne kirken er helt fantastisk, og her finner man også et takmaleri som er malt slik at det ser ut som om det er en kuppel i kirken, selv om det ikke er det. Utrolig kult!

Les alle innleggene mine fra reisen >her<. Se >videobloggene< vi laget av hva vi gjorde dag for dag på youtubekanalen min. Her får dere også sett mer av hotellet, maten og opplevelsene.

Håper dere fikk noen gode tips! Roma bør absolutt oppleves!

Reisedagbok,Roma dag 6: Castel St. Angelo

Her kommer en video fra den siste hele dagen vår i Roma. Egentlig en ganske tilfeldig dag, ettersom at vi ikke hadde lagt noen spesielle planer. Vi dro til Castel St. Angelo, kjøpte inn ting vi ville ta med oss tilbake til Norge og spiste masse god italiensk mat. Perfekt avslutning på en perfekt ferie!

Håper dere har hatt en fin onsdag i dag. Jeg har vært på jobb, men har likevel rukket å ha pannekaker til middag, besøk av Martine og gå tur med både Martine og Trude. Flott dag med andre ord! Vi ble helt ferdig med gjesterommet i kveld også, eller det vil si det mangler noen små ting, men jeg tenkte likevel jeg skulle vise dere noen bilder i morgen.

Bilder fra den siste dagen i Roma

Her kommer litt bilder fra den siste ettermiddagen og kvelden i Roma, og også de siste bildene jeg deler med dere derfra. Vi spiste verdens beste pommes frites den siste dagen vi var i Roma. Etter et besøk i Castel St. Angelo var vi sultne på noe lett og varmt, og da vi kom over en liten sjappe der de solgte ulik pommes frites og grønnsaks frites var vi veldig fornøyd. Lett å ta med seg som litt snacks! På kvelden måtte vi kaste den obligatoriske mynten i Trevi fontenen, for å sørge for at vi kommer til å retunere til Roma. Så gikk vi bare rundt og nøt det flotte bylivet og de enorme bygningene. Leke meg litt med kameraet måtte jeg også. Fikk skikkelig sansen for å ta litt kveldsbilder i Roma, så mye fine lys og så majestetiske bygninger!

Roma: Castel St. Angelo

Nå synes jeg det var på tide med litt Roma-bilder igjen, ettersom at jeg i dag er supertrøtt etter nattevaktshelg og ikke har noe mer spennende å dele med dere. Savner den lille ferien vår, og alt vi fikk oppleve. Den siste dagen i Roma dro vi til Castel St. Angelo. Bjørnar hadde veldig lyst til å dra der å se, ettersom at han har sett filmen Engler&Demoner basert på Dan Brown sin bok. Jeg hadde ikke sett filmen da vi var der (måtte se den da vi kom hjem, og anbefales før en eventuell Roma tur!), men å gå i St. Angelo er virkelig helt fantastisk. Det beste er vell kanskje utsikten man får over hele Roma! En av kveldene da vi gikk forbi Castel St. Angelo foregikk det faktisk en filminspilling over broa der. Vi skjønte det ikke før vi kom sånn midt oppi, og så ble vi hysjet på og de måtte ta takningen på nytt. Woops...

Reisedagbok, Roma dag 5: Vatikanet

Her kommer enda en video fra Roma, her fra dag 5. Vi tilbrakte nesten hele dagen i Vatikanet, og filmet dessverre ganske lite. Vi var på guidet tur, og følte ikke at vi kunne ta opp kameraet så mye, dessuten er det fint å bruke tid til og bare beundre. Etter en hel formiddag i Vatikanet var vi så slitne, trøtte og også ganske kalde at vi måtte rett tilbake til hotellet å slappe av i noen timer. På kvelden dro vi på en restaurant som het pane e salame og spiste masse god ost, salami og drakk god prosecco. Alt i alt en helt perfekt dag! Videoen er kanskje ikke en av de mest innholdsrike fra turen, men føler likevel at den gir et godt innblikk av dagen vi hadde. Håper dere liker den!

Vatikanet

Midt oppi oppussing tenkte jeg å vise dere litt flere bilder fra Vatikanet. Vi hadde nesten en hel dag der, der vi var i museet, i St. Peter kirken og på toppen av tårnet for å få utsikt over hele Vatikanet. Et utrolig stilig sted, som jeg gjerne skulle visst mer om. Jeg føler hele Vatikanet er ganske hemmelighetsfullt, noe som gjør det litt ekstra spennende å være der. Vi hadde i hvert fall en veldig fin dag, og det har vi jammen hatt i dag også. Vi har pusset ned hele gjesterommet etter at vi sparklet i går, og så har vi malt to strøk med maling. Vi satser på å få lagt ny parkett i morgen og satt listene på plass, og kanskje vi får flyttet møblene inn igjen? *Krysser fingrene* Så lei av rotet i stua nå! I natt sov vi faktisk hos mamma, og det var så deilig å komme seg litt vekk fra alt rotet og slappe skikkelig av. Pinnekjøtt til middag, vin og film. Det var fint! På tirsdag SKAL i hvert fall alt være på plass igjen, slik at vi kan slappe litt av i vårt eget hjem også. Haha.

Håper dere har hatt en flott søndag!

Vatikan by night

Hei godtfolk! Har dere hatt en fin tirsdag? Jeg deler litt flere bilder fra Roma i dag, ettersom at dagen i dag har vært så travel. Jeg var først på jobb, og så var det hjemom en tur før jeg gikk tur med Trude på stranda. Veldig koselig! Vi har også vært og handlet inn det siste vi trengte før vi kan begynne med oppussingen av gjesterommet i morgen. Gleder meg til vi blir ferdig, tror det blir skikkelig bra!

Men over til bildene fra Roma. Jeg fikk tydeligvis helt dilla på å ta bilder om kvelden i Roma, men det tror jeg er fordi at Roma er så fint opplyst om kvelden. Å vandre forbi Castel St. Angelo og mot Vatikanet i mørket var virkelig helt fantastisk, og ikke noe som egentlig kan beskrives gjennom bilder. Som dere kanskje så på videoen fra dag 4 vandrer vi også rundt hele Vatikanet på nattestid, og fikk blant annet med oss dette togsporet som går gjennom muren og inn til Vatikanet. Ganske kult!

Reisedagbok, Roma dag 4: Avslapping, italiensk mat og Vatikanet om kvelden

Her kommer video fra dag 4 i Roma. Kanskje den mest avslappende dagen vi hadde der. Vi sov lenge, spiste mat hele dagen, dro på shopping og så film på hotellrommet. Storbyferie kan være slitsomt, i hvert fall når man vandrer så mye, så det er godt med litt avslapping innimellom. På kvelden fikk vi energien vår tilbake, og plutselig hadde vi fulgt muren og gått rundt hele Vatikanet. En ganske kul opplevelse! Håper dere liker videoen selv om det er mye snakking fra min side denne gangen, og at den handler mye om mat... Haha.

Fortell meg gjerne hva dere synes!

Italian food

Skulle ønske at jeg hadde noe av denne maten på middagsbordet i dag...

I dag er jeg bare SÅ trøtt! I natt fikk jeg nemlig ikke sove, og det passer dårlig når man skal på dagvakt. Jeg har altså en ganske tung dag i dag, så sofasitting har egentlig vært planen for hele kvelden. Vi får ta det igjen i morgen istedenfor... I mellomtiden drømmer jeg meg tilbake til all den gode maten i Italia. Det var jo omtrent det eneste vi gjorde den uka vi var der, hadde helt utrolig gode mat opplevelser! Typisk italiensk frokost med croissant og espresso, bruschetta til lunsj og crêpes til dessert. Den ene kvelden spiste vi også en 5-retters middag på en restaurant. Så mange gode matopplevelser altså. Italia is the place! ♥

Piazza Navona by night

Piazza Navona

Vi er så glad for at vi gikk og vandret rundt i Roma på kveldstid, for det var da vi følte at vi virkelig fikk oppleve Roma. Man fikk liksom se alle de flotte stedene uten et hav av turister som også skulle se. Det blir noe helt eget og magisk å få oppleve det (så og si) alene. Dessuten er det noe med å få se ting i dagslys, for så å se det opplyst om kvelden. Roma er virkelig vakkert om kvelden ♥

Reisedagbok, Roma dag 3: Colosseum og forum romanum

Jeg har enda ikke funnet på noe gøy og bloggverdig denne helgen, her går det bare i rydding og jobbing, så hva med å se enda en film fra Roma? Her er videoen fra dag 3. Da var vi i colosseum og på forum romanum, jeg deler litt tips og vi går på en utrolig god restaurant i Roma og spiser (den jeg skrev om i går). Håper dere liker videoen, og at dere har en helt super søndag!

Forum Romanum og veldig god middag!

Jeg har ikke så mye spennende å dele fra arbeidshelgen min, så da tenkte jeg heller at det var bedre å se litt flere bilder fra Roma-turen. Over er det både litt bilder fra forum romanum, og fra den fantastiske middagen vi hadde samme kvelden. Det var egentlig litt tilfeldig at vi fant frem til denne restauranten, selv om vi leste om den på Tripadvisor, men den lå et stykke nede på lista. Dessuten forventet vi lite av restaurantene som lå i nærheten av turiststrøkene, og denne lå i en liten bakgate fra Pantheon, men vi ble positivt overrasket. Her ble vi tatt imot med åpne armer, og spiste og koste oss i flere timer. Vi startet med et fat med ulik type skinke og parmesan + sauser. Så hadde vi helt utrolig gode ravioli begge to, og avsluttet det hele med dessert. Bjørnar med sjokoladefondant, og jeg med panna cotta i balsamico. Husets hvitvin var også fantastisk, så her koste vi oss virkelig! ParmAroma het restauranten, og er virkelig verdt å sjekke ut hvis man skal ta turen til Roma, og vil smake skikkelig autentisk italiensk mat.

Og bare for å ha snakket om litt annet enn mat også: Forum romanum er jo virkelig helt gigantisk, og vi synes det var vanskelig å plukke ut hva vi skulle se på og ikke. Likevel veldig kjekt å ha vært der (for andre gang for min del, men følte jeg så helt nye steder denne gangen). Å gå i forum romanum får man virkelig til å tenke over hvor historisk Roma er.

Reisedagbok, Roma dag 2: City Sightseeing

Her er vidoen fra den andre dagen vår i Roma. Vi filmet masse og gjorde også masse. Denne dagen gikk vi over 2 mil, bare på å vandre rundt i hele byen. Vi fikk se nesten alle de kjente stedene på en og samme dag, og været var nydelig. Dagen var rett og slett en perfekt start på Roma-turen! På kvelden gikk vi langt utenfor turiststrøket for å finne en pizzarestaurant som vi hadde lest mye om.

Colosseum

Her er litt bilder fra Colosseum. Det var helt klart at vi måtte innom dette underverket, de må jo sees. Vi gikk uten guide, ettersom at jeg hadde guide sist jeg var i Colosseum og følte ikke at jeg lærte så mye nytt. De fleste har jo hørt mye historier og vet mye om hva som skjedde på arenaen. Dessuten står det flere skilt med informasjon og fun facts etterhvert som man beveger seg rundt. Det er virkelig et imponerende byggverk, og vanskelig å forestille seg alle kampene som har tatt sted der og alle livene som er gått tapt.

Nå er vi tilbake i Norge igjen, og det føles deilig å pakke ut, vaske klær og få litt orden. I kveld skal jeg på jobb igjen, så det er en brå start tilbake til hverdagen igjen. Video fra dag 2 er forresten ferdig opplastet nå, og kommer på bloggen i kveld.

Rome by night

Her er litt bilder fra den første hele kvelden vår i Roma. Vi gikk et langt stykke for å smake på en pizza vi hadde lest at skulle være Romas, kanskje Europas, beste. Det var temmelig langt å gå, og vi kom virkelig utenfor turiststrøket etterhvert. Vi gikk og gikk, og så masse fint på veien. Google maps ble brukt hele tiden, og til slutt fant vi frem til restauranten. Da vi kom bort var de ikke åpnet enda, og vi måtte vente en halvtime før vi kunne komme inn. Heldigvis fant vi en bar like i nærheten og satte oss ned for et glass vin. Så kom vi inn på restauranten, som ga oss litt en følelse av å sitte i en kantine, og ikke på restaurant. Der fikk vi utdelt hver vår meny på italiensk som inneholdt kanskje 7 forskjellige pizzaer. Jeg bestilte margaritha og Bjørnar en napoli, og så ventet vi i spenning. Pizzaene var små, men virkelig helt fantastisk! Det var ikke fyllet som gjorde pizzaen, men bunnen. Hemmeligheten skal visstnok være en 72 timer lang hevingsprosess... Etter den fantastiske pizzaen bestemte vi oss for å gå en annen vei tilbake, slik at vi kunne se Colosseum opplyst. Virkelig en flott kveldstur!

Mer av denne dagen får dere se på filmen som kommer i kveld eller i morgen tidlig. I dag reiser vi tilbake til Norge igjen etter noen fantastiske dager i Roma. Det blir trist å reise fra, men så er det alltid godt å komme hjem igjen også...

When in Rome

Vi koser oss masse med å gå rundt i Romas gater, og i dag er faktisk siste dagen vår her før vi reiser hjem igjen i morgen. I dag har vi hatt enda en dag uten noen spesielle planer, og rett og slett bare gått og vandret. Det er jo så mye fint å se på her i Roma, så mye god mat å spise og masse kjekke butikker.

Nå skal vi ut en tur å handle litt vin og mat som vi vil ha med oss hjem til Norge igjen, før det blir ut en tur for middag senere i kveld. I dag tenkte vi å bevege oss til en annen bydel av Roma som vi enda ikke har sett, så det kan bli spennende. Jeg har forresten redigert filmen fra dag 2 nå, så den lastes opp i dette øyeblikk, og kommer forhåpentligvis på bloggen i morgen. Den er en del lengre enn den første, og viser mye av fantastiske Roma. Håper dere synes det er gøy med litt film også, vi har i hvert fall kost oss med å lage dem.

Roma dag 2: Piazza del popolo

Her er litt flere bilder fra den første hele dagen vår i Roma. Da vi hadde strålende vær og bare gikk rundt og koste oss. I dag har vi også hatt sol, men det har også vært en sur vind, så nå var det godt å komme inn i varmen. Vi har vært i Vatikanet i dag, og gått i museet og i katedralen. Det har vært mye ståing og gåing, så det er deilig å komme inn på hotellrommet å slappe litt av mellom slagene. Så nå skal vi spise litt lunsj, medbrakt focaccia, og se litt på film, før vi går ut for middag, hygge og vin i kveld.

Håper dere har en fin uke!

Reisedagbok, Roma dag 1: Reisen bort

Her er en video fra den første dagen vår her i Roma. Eller det vil si, reisen bort, og kvelden vi kommer frem. Det var altså ikke så mye film-materiale denne dagen, men likevel nok til at vi synes det ble en film som viser en god del. De neste dagene nå har vi prøvd å filme litt mer, og snakke litt mer, vi føler at det kommer seg for hver dag som går. Det er jo litt uvant å snakke til et kamera, men jeg synes at film gir en bedre opplevelse av hele turen. Håper dere liker det! Nå jobber vi med redigeringen av dag nr. 2, som også var mye mer innholdsrik.

Roma dag 2: Spansketrappen

Vi har hatt nok en fantastisk dag i Roma, og heldigvis er den enda ikke over. Denne byen slutter aldri å imponere, men man blir jammen sliten også. Vi går jo over alt her, og i går gikk vi 2 mil i løpet av hele dagen, og vi er på god vei til å gjøre det samme i dag... I dag har vi vært og besøkt colosseum, mens i går gikk vi rundt i store deler av byen. Vi hadde helt nydelig vær i går, som dere også ser på bildene, varmt, sol og blå himmel. Vi startet dagen med en energirik frokost på en av de nærmeste kaféne til hotellet vårt, før vi begynte å vandre mot spansketrappen. Der satt vi litt i solsteken og koste oss, og rett og slett bare nøt finværet. Det perfekte stedet for litt avslapping. Å gå turen fra toppen av spansketrappen og over til høyden som ligger over piazza del popolo  var også helt fantastisk. Da kom vi oss litt vekk fra alle turistene, og fikk samtidig en nydelig utsikt over byen.

Nå er vi inne på hotellet for å slappe av litt, før vi skal ut på middag og ta til oss enda flere inntrykk. Vi har funnet ut at å vandre i byen på kveldstid passer oss helt perfekt, for da er det ikke like mange folk ute, og man får oppleve de flotte byggverkene litt mer på egenhånd. Det er så deilig å være på ferie og kun forholde oss til hverandre! Jeg har jo forresten lovet dere videoer fra hver dag, og vi har vært nokså flinke til å filme også! Jeg skal begynne å redigere filmen fra dag 1 i dag, men tørr ikke å love at noen av videoene kommer ut før vi er hjemme, vi vil jo tross alt bruken tiden vår her på Roma og hverandre.

Håper dere har hatt en fin helg!

Off to Rome

Pictures from last night in Rome

God morgen fra Roma! Vi dro i går ettermiddag, og hele turen gikk egentlig ganske i ett. Vi mellomlandet i Oslo, og jeg hadde bestilt fly med to forskjellige flyselskap, dermed måtte vi sjekke inn bagasje på nytt på Gardemoen. Da gikk tiden da, og plutselig satt vi på flyet til Roma. I Roma måtte vi vente leeenge på bagasjen (det samme skjedde forrige gang jeg var her), men den dukket heldigvis opp tilslutt. Klokken var vell nærmere 23 da vi sjekket inn på hotellet og dro ut i gatene for å finne en pizza å ta med på hotellrommet. Vi hadde i hvert fall noen supre timer her i går kveld, og er veldig klar for å oppleve mer av Roma i dag. Vi har ikke lagt noen spesielle planer for dagen, så i dag skal vi bare vandre rundt. Men nå: på tide å få på seg maska å komme seg ut for litt frokost. Det ligger en liten kafe rett rundt hjørnet for hotellet som serverer fersk juice, så denne tenkte vi at vi skulle prøve ut.

, Sandnes

Jeg heter Thale Sunniva. Jeg er utdannet sykepleier, og jobber for tiden i Spania. Elsker å reise og lage mat. Bor sammen med kjæreste og verdens flotteste hund, samojeden Disney.

Velkommen

• Image and video hosting by TinyPic
  • Thale Sunniva. 21 år fra Sandnes. Studerer sykepleie i Bergen. På bloggen kan dere lese mye om reiser, men også om hverdag og bilder, studie, venner og kjæreste. thalesunniva @gmail.com bloglovin