ROMA

Siste dagen i Roma: Palatinhyden

Endelig har jeg ftt kommet s langt at jeg n skal legge ut de siste bildene fra Roma. Den sister dagen var vi (utenom Colosseum) ogs p Palatinhyden. Utrolig kult ha vrt der!

Jeg gr p samme vei som Csar gikk p den dagen han ble drept.

Kjersti, Ragnhild, Siri, Sigrunn og meg (bildet er tatt av Hanne)

Meg og Ragnhild (bilde er tatt av Hanne)

Dette var alts de siste bildene fra Roma turen. Dere kan se flere bilder >her<, eller bare ved trykke p ROMA verst p bloggen.

Roma er en helt fantastisk by, og absolutt en by jeg kunne reist tilbake til for oppleve enda mer av den.

A postcard from Rome

Fontana de Trevi

Vemund kaster mynt i fontenen og nsker seg noe

I dagslys:

Colosseum

Endelig litt bilder fra Colosseum! Virkelig et helt fantastisk bygg!

Aldri dra til Roma uten dra til Colosseum. Virkelig verdt et besk!

Rome city

Ser dere colosseum i bakgrunnen?

P dette bildet ser man romerriket sin ekspansjon

Vatikanmuseet

Her hiver jeg ut litt bilder fra nr vi var i Vatikanmuseet. Vi hadde med oss en kjempeflink norsk guide, s det var veldig kjekt g se, selv om det tok laaang tid. Vi var der i 3 timer, men stoppet bare opp p noen f av utstillingene. Guiden sa noe om at hvis man skulle se 1 minutt p alle utstillingene i museet ville dette ta 7 r (!), s det sier seg vell selv at vi ikke kune f med oss alt p disse 3 timene.

Men: vi fikk i hvert fall med oss alt vi kom der for se, alts alt vi hadde lrt om i timen. Kanskje kjenner ogs dere igjen noen av bildene eller skulpturene p bildene under? Vi var ogs inne i det sixtinske kapell, men her var det ikke lov til ta noen bilder, og man mtte vre helt stille, s jeg har dessverre ingenting vise dere derfra. Det var helt fantastisk f se Michelangelo sitt takmaleri, anbefales!

Pavens hage

Vi hadde p oss slike retelefoner som gjorde at vi kunne hre guiden vr hele tiden (uten at vi trengte st rett ved liksom). Flte oss skikkelig turister da ja, men det var vi jo ogs...

Utenfor museet

Laokoongruppen

Herkules statue i bronse verst til venstre. Nederst til hyre er det mosaikkgulv som er hentet fra et romersk bad.

Utrolig stilige takmalerier. Jeg blir s imponert over hvordan de kunne s mye om maleteknikker for mange tusen r siden. Over her har de vrt kjempeflinke med skyggelegging, skikkelig 3D effekt, er dere ikke enig i at det ser ut som om de stikker ut av veggen?

Vi endte opp i Peters kirken:

Hvis dere ser nye p bildet oppe til hyre, kan dere se Michelangelo sin underskrift p skulpturen han har laget. Dette er vell omtrent det eneste han har laget, som han har undertegnet. Skulpturen hogget han ut nr han bare var rundt 20 r. Visste dere ogs at Michelangelo mente at kunstverket l allerede i steinen, han bare hjalp til med hogge det frem....

Etter omvisningen, klarte jeg f med meg Vemund og Arne til g opp i kuppelen p Peters kirken. Det var en ganske lang vei og g, veldig smalt og trangt, og drlig luft, men veldig verdt det! Vi fikk en super utsikt over hele Roma og kan dessuten si at vi har vrt i kuppelen til Peters kirken. Hehe.

Midtveis p veien opp, kunne vi se ned p dem som var inne i Peters kirken.

Bare for vise hvor smalt (og ikke minst skjevt) det var noen steder:

Her er vi kommet oss p toppen:

Arne og meg
Arne og Vemund, med utsikt over Roma i bakgrunnen.

Vatikanmuseet var virkelig en opplevelse. Noe man bare M f med seg hvis man er i Roma.

St. Ignazio kirken og Pantheon

Litt flere bilder fra Roma. Vi beste bde St. Ignazio kirken og Pantheon. Her har dere noen bilder:

Ser du kuppelen? Det er ingen kuppel.... Heheh...

Her er innsiden av Pantheon:

I mine egne tanker...

Denne isen betalte jeg 100 kr for... Woops.... Det var verdt det da.

Denne dagen var vi ogs i Vatikan museet. Bilder fra dette besket kommer senere.

Roma dag 2: Nekropolis, vatikanet og det norske instituttet

Wii, endelig noen flere bilder fra Roma! Den andre dagen i Roma var vi i nekropolis. Dette er et sted hvor man finner mange graver og mosolene til ulike hytstende familier. Det ligger under Peters kirken og her ligger blant annet ogs Peters grav (som vi s vidt fikk se en liten del av). Dessverre fikk vi ikke lov til ta noen bilder der nede, ettersom at dette kunne dlegge maleriene og diverse som var der nede. Vi gikk i en gruppe p 15 stykker, noe som var veldig varmt og trangt, ettersom det er veldig smale ganger.

Her kommer noen bilder fra Vatikanet istedenfor:

Sveitsergarden

Arne og meg

S mtte vi jo ta et bilde med en av vaktene fra Sveitsergarden:

Etter nekropolis tok vi oss en velfortjent pause med litt gelato.

Meg, Ragnhild, Siri, Kjersti, Hanne og Sigrunn

S fulgte vi Tiberen mot det norske instituttet

Italia♥

Her kan dere alts ta deler av studiet deres hvis dere studerer p universitet i Oslo, og tar noen fag som kan vre relevante studere i Roma.

Mens vi var her, var vi blant annet en tur p taket og fikk se den flotte utsikten over Roma. Dessuten kom sola frem og det var skikkelig varmt og godt!

P vei hjem var vi innom en flott kirke, i tillegg til se plassen hvor Csar ble drept.

Bilder fra de to siste dagene i Roma kommer i et senere innlegg!

N m jeg fortsette videre p bde biologi, politikk og religions ving. Hvilket liv sa du? Hahaha...

Ha en strlende onsdag!

Ara Pacis Augustae, Piazza del Popolo og Monte Pincio

Sndagen i Roma var en skikkelig lang dag, og vi fikk opplevd utrolig mye!

Etter ha ftt velsignelse fra paven (les innlgget her)og en liten lunsj, reiste vi p Ara Pacis. Augustus sitt museum. Her er noe av det vi fikk sett der:

Vi har lest en del av Res Gestae Divi Augusti (Augustus sin selvbiografi) i latinen, s det var veldig kjekt se den skikkelige teksten p veggen, og faktisk forst deler av den!

Vemund prver f til et dramatisk bilde

Vi hadde audioguide. Haha

Ragnhild, Kjersti og Siri

S reiste vi til Piazza del Popolo. Der var vi blant annet innom San Carlo al Corso kirken og fikk sett et Caravaggio bilde.

S gikk vi opp p Monte Pincio og fikk med oss solnedgangen som en flott avslutning p den frste hele dagen i Roma.

- Thale Sunniva

Vatikanstaten, Petersplassen og velsignelse av paven

Den frste hele dagen i Roma (som var en sndag), var vi ogs innom vatikanstaten. Der stod vi p Petersplassen sammen med rundt 50 000 - 100 000 andre og ble velsigna av paven. Det var virkelig en pplevelse. Ekstra spesielt n, ettersom at paven gr av.

Vi kom til Petersplassen ca. en time fr Paven skulle komme, s vi ble ganske trtte i bena. Da er det godt sette seg ned litt....

Meg og Vemund satte oss rett p rompa p Petersplassen

Etterhvert begynte det samle seg mer og mer folk rundt hele plassen, og opp takene p byggningene i nrheten.

Se alle folka!

Ca. et kvarter fr paven skulle komme begynte folk juble og klappe. "Duken" ble hengt ut av vinduet:

Hihi, ser dere det?

Og s kom Paven:

Jeg er alts blitt velsigna av paven... Sammen med mange tusen andre ogs... Det var i hvert fall en skikkelig opplevelse!

Jeg har enda flere bilder fra den frste dagen, som dere sikkert forstr var en veldig laaang (men kjekk) dag.

Andre dagen i Roma

I gr mtte jeg droppe bloggingen og fokusere p skolearbeidet istedenfor. Slik er det nr man utsetter arbeidet til siste frist....

I dag skal dere f bilder fra den frste hele dagen vi hadde i Roma. Da var vi blant annet p Piazza Navona, her er noen bilder derfra:

S gikk vi litt videre ut over byen:

Tiberen

Vi beskte vi Castel sant Angelo:

Det kommer flere bilder fra den andre dagen vr i Roma en annen dag. Blant annet fra nr vi var p Petersplassen og ble velsigna av paven. Hehe..

N m jeg komme meg p dans!

Frste dagen i Roma

Forrige lrdag gikk til komme seg frem til Roma. Vi skulle egentlig fly innom Kbenhavn, men mtte fly gjennom Amsterdam isteden pga. streik. Derfor kom vi frem en time senere enn det som var planlagt. I tillegg mtte vi st vente minst 40 minutter p bagasjen, noe som visstnok er helt vanlig i Roma. Italienere alts...

Frste dagen i Roma ble alts ganske kort. Vi sjekket inn p hotellet og hadde en felles middag, fr vi alle tok en tidlig kveld.

Her er jeg p Sola flyplass, klar for reise!

Flyplassen i Roma

Vrt frste inntrykk av Roma var hvor flotte de opplyste bygningene var om kvelden.

Pantheon

Pantheon var alts et av vre frste Roma-inntrykk. Pantheon l rett med hotellet vrt, s her gikk vi forbi hver dag.

Nytt fra Roma

Vi hadde s og si ingen tid til handling i Roma, og dessuten er det ikke noe billigere handle i Roma, enn hjemme. Likevel fikk jeg med meg noen f ting.

Underty fra Victoria`s secret (handlet p Kastrup flyplass), lommebok fra et marked, kjole og topp fra ZARA.

Jeg er veldig fornyd med det lille jeg har ftt kjpt! Ingenting slr undertyet fra Victoria`s secret. Jeg elsker verdenskartmotiv, s lommeboka var perfekt! Toppen kjpte jeg fordi jeg mangler en del av slike fine topper, og en ny kjole tar jeg omtrent alltid med meg nr jeg er ute og handler.... Hehe...

Har du kjpt noe fint i det siste?

Tilbake fra Roma

Da var jeg hjemme igjen... Litt deilig, men ogs veldig trist. Dagene i Roma gikk s altfor fort.

Vi har opplevd kjempemye! Roma er virkelig en helt fantastisk by, som jeg garantert skal tilbake til. Uansett hvor man trr i Roma, s gr man p noe som har vrt sentrum for et svrt imperium for mange tusen r siden! Roma er virkelig bare en by som m oppleves og for dere som har vrt der, s forstr dere hva jeg mener med at alt er s utrolig svrt i Roma.

Her har dere en liten forsmak p bilder:

Kjekt se at det har vrt spass mange innom bloggen mens jeg har vrt borte, ettersom at jeg ikke har vrt innnom selv.... Dagene i Roma var veldig travle og slitsomme, og kveldene gikk til kose seg med resten av gruppa. Vi har virkelig vrt en flott gjeng som har vrt p tur sammen!

I dagene framover skal jeg prve f postet en del innlegg med bilder fra turen. Gled dere! Hehe...

I`m off to Rome!

Jeg er vken og klar for reise avgrde til Roma! Flyet gr halv 11.

Det kommer et innlegg p bloggen hver dag i 3-tiden, s fr vi se om det blir noen innlegg fra Roma ogs. Pcen er i hvert fall med.

- Thale Sunniva

Pakkingen er i full gang

Da var jeg nesten ferdig pakket. Det er helt utrolig hvor kjedelig det egentlig er pakke....

Ja, s n er jeg s og si klar til avreise til Roma i morgen tidlig.

Resten av kvelden i dag vil g til glede seg.... Tenk, jeg skal til Roma!!

- Thale Sunniva

Ps. n lager jeg en egent ROMA katogoti ogs, som dere vil finne blant listen av stedene jeg har vrt verst oppe til hyre. Hper dere vil flge med mens jeg er borte, satser p at det blir litt blogging der nede ogs, hvis alt fungerer slik som det skal.

, Sandnes

Jeg heter Thale Sunniva. Jeg er utdannet sykepleier, og jobber for tiden i Spania. Elsker reise og lage mat. Bor sammen med kjreste og verdens flotteste hund, samojeden Disney.

Velkommen

• Image and video hosting by TinyPic
  • Thale Sunniva. 21 r fra Sandnes. Studerer sykepleie i Bergen. P bloggen kan dere lese mye om reiser, men ogs om hverdag og bilder, studie, venner og kjreste. thalesunniva @gmail.com bloglovin