ROMA

Siste dagen i Roma: Palatinhøyden

Endelig har jeg fått kommet så langt at jeg nå skal legge ut de siste bildene fra Roma. Den sister dagen var vi (utenom Colosseum) også på Palatinhøyden. Utrolig kult å ha vært der!

Jeg går på samme vei som Cæsar gikk på den dagen han ble drept.

Kjersti, Ragnhild, Siri, Sigrunn og meg (bildet er tatt av Hanne)

Meg og Ragnhild (bilde er tatt av Hanne)

Dette var altså de siste bildene fra Roma turen. Dere kan se flere bilder >her<, eller bare ved å trykke på ROMA øverst på bloggen.

Roma er en helt fantastisk by, og absolutt en by jeg kunne reist tilbake til for å oppleve enda mer av den.

A postcard from Rome

Fontana de Trevi

Vemund kaster mynt i fontenen og ønsker seg noe

I dagslys:

Colosseum

Endelig litt bilder fra Colosseum! Virkelig et helt fantastisk bygg!

Aldri dra til Roma uten å dra til Colosseum. Virkelig verdt et besøk!

Rome city

Ser dere colosseum i bakgrunnen?

På dette bildet ser man romerriket sin ekspansjon

Vatikanmuseet

Her hiver jeg ut litt bilder fra når vi var i Vatikanmuseet. Vi hadde med oss en kjempeflink norsk guide, så det var veldig kjekt å gå å se, selv om det tok laaang tid. Vi var der i 3 timer, men stoppet bare opp på noen få av utstillingene. Guiden sa noe om at hvis man skulle se 1 minutt på alle utstillingene i museet ville dette ta 7 år (!), så det sier seg vell selv at vi ikke kune få med oss alt på disse 3 timene.

Men: vi fikk i hvert fall med oss alt vi kom der for å se, altså alt vi hadde lært om i timen. Kanskje kjenner også dere igjen noen av bildene eller skulpturene på bildene under? Vi var også inne i det sixtinske kapell, men her var det ikke lov til å ta noen bilder, og man måtte være helt stille, så jeg har dessverre ingenting å vise dere derfra. Det var helt fantastisk å få se Michelangelo sitt takmaleri, anbefales!

Pavens hage

Vi hadde på oss slike øretelefoner som gjorde at vi kunne høre guiden vår hele tiden (uten at vi trengte å stå rett ved liksom). Følte oss skikkelig turister da ja, men det var vi jo også...

Utenfor museet

Laokoongruppen

Herkules statue i bronse øverst til venstre. Nederst til høyre er det mosaikkgulv som er hentet fra et romersk bad.

Utrolig stilige takmalerier. Jeg blir så imponert over hvordan de kunne så mye om maleteknikker for mange tusen år siden. Over her har de vært kjempeflinke med skyggelegging, skikkelig 3D effekt, er dere ikke enig i at det ser ut som om de stikker ut av veggen?

Vi endte opp i Peters kirken:

Hvis dere ser nøye på bildet oppe til høyre, kan dere se Michelangelo sin underskrift på skulpturen han har laget. Dette er vell omtrent det eneste han har laget, som han har undertegnet. Skulpturen hogget han ut når han bare var rundt 20 år. Visste dere også at Michelangelo mente at kunstverket lå allerede i steinen, han bare hjalp til med å hogge det frem....

Etter omvisningen, klarte jeg å få med meg Vemund og Arne til å gå opp i kuppelen på Peters kirken. Det var en ganske lang vei og gå, veldig smalt og trangt, og dårlig luft, men veldig verdt det! Vi fikk en super utsikt over hele Roma og kan dessuten si at vi har vært i kuppelen til Peters kirken. Hehe.

Midtveis på veien opp, kunne vi se ned på dem som var inne i Peters kirken.

Bare for å vise hvor smalt (og ikke minst skjevt) det var noen steder:

Her er vi kommet oss på toppen:

Arne og meg
Arne og Vemund, med utsikt over Roma i bakgrunnen.

Vatikanmuseet var virkelig en opplevelse. Noe man bare MÅ få med seg hvis man er i Roma.

St. Ignazio kirken og Pantheon

Litt flere bilder fra Roma. Vi besøte både St. Ignazio kirken og Pantheon. Her har dere noen bilder:

Ser du kuppelen? Det er ingen kuppel.... Heheh...

Her er innsiden av Pantheon:

I mine egne tanker...

Denne isen betalte jeg 100 kr for... Woops.... Det var verdt det da.

Denne dagen var vi også i Vatikan museet. Bilder fra dette besøket kommer senere.

Roma dag 2: Nekropolis, vatikanet og det norske instituttet

Wii, endelig noen flere bilder fra Roma! Den andre dagen i Roma var vi i nekropolis. Dette er et sted hvor man finner mange graver og mosolene til ulike høytstående familier. Det ligger under Peters kirken og her ligger blant annet også Peters grav (som vi så vidt fikk se en liten del av). Dessverre fikk vi ikke lov til å ta noen bilder der nede, ettersom at dette kunne ødlegge maleriene og diverse som var der nede.  Vi gikk i en gruppe på 15 stykker, noe som var veldig varmt og trangt, ettersom det er veldig smale ganger.

Her kommer noen bilder fra Vatikanet istedenfor:

Sveitsergarden

Arne og meg

Så måtte vi jo ta et bilde med en av vaktene fra Sveitsergarden:

Etter nekropolis tok vi oss en velfortjent pause med litt gelato.

Meg, Ragnhild, Siri, Kjersti, Hanne og Sigrunn

Så fulgte vi Tiberen mot det norske instituttet

Italia ♥

Her kan dere altså ta deler av studiet deres hvis dere studerer på universitet i Oslo, og tar noen fag som kan være relevante å studere i Roma.

Mens vi var her, var vi blant annet en tur på taket og fikk se den flotte utsikten over Roma. Dessuten kom sola frem og det var skikkelig varmt og godt!

På vei hjem var vi innom en flott kirke, i tillegg til å se plassen hvor Cæsar ble drept.

Bilder fra de to siste dagene i Roma kommer i et senere innlegg!

Nå må jeg fortsette videre på både biologi, politikk og religions øving. Hvilket liv sa du? Hahaha...

Ha en strålende onsdag!

Ara Pacis Augustae, Piazza del Popolo og Monte Pincio

Søndagen i Roma var en skikkelig lang dag, og vi fikk opplevd utrolig mye!

Etter å ha fått velsignelse fra paven (les innlgget her) og en liten lunsj, reiste vi på Ara Pacis. Augustus sitt museum. Her er noe av det vi fikk sett der:

Vi har lest en del av Res Gestae Divi Augusti (Augustus sin selvbiografi) i latinen, så det var veldig kjekt å se den skikkelige teksten på veggen, og faktisk forstå deler av den!

Vemund prøver å få til et dramatisk bilde

Vi hadde audioguide. Haha

Ragnhild, Kjersti og Siri

Så reiste vi til Piazza del Popolo. Der var vi blant annet innom San Carlo al Corso kirken og fikk sett et Caravaggio bilde.

Så gikk vi opp på Monte Pincio og fikk med oss solnedgangen som en flott avslutning på den første hele dagen i Roma.

- Thale Sunniva

Vatikanstaten, Petersplassen og velsignelse av paven

Den første hele dagen i Roma (som var en søndag), var vi også innom vatikanstaten. Der stod vi på Petersplassen sammen med rundt 50 000 - 100 000 andre og ble velsigna av paven. Det var virkelig en pplevelse. Ekstra spesielt nå, ettersom at paven går av.

Vi kom til Petersplassen ca. en time før Paven skulle komme, så vi ble ganske trøtte i bena. Da er det godt å sette seg ned litt....

Meg og Vemund satte oss rett på rompa på Petersplassen

Etterhvert begynte det å samle seg mer og mer folk rundt hele plassen, og oppå takene på byggningene i nærheten.

Se alle folka!

Ca. et kvarter før paven skulle komme begynte folk å juble og klappe. "Duken" ble hengt ut av vinduet:

Hihi, ser dere det?

Og så kom Paven:

Jeg er altså blitt velsigna av paven... Sammen med mange tusen andre også... Det var i hvert fall en skikkelig opplevelse!

Jeg har enda flere bilder fra den første dagen, som dere sikkert forstår var en veldig laaang (men kjekk) dag.

Andre dagen i Roma

I går måtte jeg droppe bloggingen og fokusere på skolearbeidet istedenfor. Slik er det når man utsetter arbeidet til siste frist....

I dag skal dere få bilder fra den første hele dagen vi hadde i Roma. Da var vi blant annet på Piazza Navona, her er noen bilder derfra:

Så gikk vi litt videre ut over byen:

Tiberen

Vi besøkte vi Castel sant Angelo:

Det kommer flere bilder fra den andre dagen vår i Roma en annen dag. Blant annet fra når vi var på Petersplassen og ble velsigna av paven. Hehe..

Nå må jeg komme meg på dans!

Første dagen i Roma

Forrige lørdag gikk til å komme seg frem til Roma. Vi skulle egentlig fly innom København, men måtte fly gjennom Amsterdam isteden pga. streik. Derfor kom vi frem en time senere enn det som var planlagt. I tillegg måtte vi stå å vente minst 40 minutter på bagasjen, noe som visstnok er helt vanlig i Roma. Italienere altså...

Første dagen i Roma ble altså ganske kort. Vi sjekket inn på hotellet og hadde en felles middag, før vi alle tok en tidlig kveld.

Her er jeg på Sola flyplass, klar for å reise!

Flyplassen i Roma

Vårt første inntrykk av Roma var hvor flotte de opplyste bygningene var om kvelden.

Pantheon

Pantheon var altså et av våre første Roma-inntrykk. Pantheon lå rett med hotellet vårt, så her gikk vi forbi hver dag.

Nytt fra Roma

Vi hadde så og si ingen tid til handling i Roma, og dessuten er det ikke noe billigere å handle i Roma, enn hjemme. Likevel fikk jeg med meg noen få ting.

Undertøy fra Victoria`s secret (handlet på Kastrup flyplass), lommebok fra et marked, kjole og topp fra ZARA.

Jeg er veldig fornøyd med det lille jeg har fått kjøpt! Ingenting slår undertøyet fra Victoria`s secret. Jeg elsker verdenskartmotiv, så lommeboka var perfekt! Toppen kjøpte jeg fordi jeg mangler en del av slike fine topper, og en ny kjole tar jeg omtrent alltid med meg når jeg er ute og handler.... Hehe...

Har du kjøpt noe fint i det siste?

Tilbake fra Roma

Da var jeg hjemme igjen... Litt deilig, men også veldig trist. Dagene i Roma gikk så altfor fort.

Vi har opplevd kjempemye! Roma er virkelig en helt fantastisk by, som jeg garantert skal tilbake til. Uansett hvor man trør i Roma, så går man på noe som har vært sentrum for et svært imperium for mange tusen år siden! Roma er virkelig bare en by som må oppleves og for dere som har vært der, så forstår dere hva jeg mener med at alt er så utrolig svært i Roma.

Her har dere en liten forsmak på bilder:

Kjekt å se at det har vært såpass mange innom bloggen mens jeg har vært borte, ettersom at jeg ikke har vært innnom selv.... Dagene i Roma var veldig travle og slitsomme, og kveldene gikk til å kose seg med resten av gruppa. Vi har virkelig vært en flott gjeng som har vært på tur sammen!

I dagene framover skal jeg prøve å få postet en del innlegg med bilder fra turen. Gled dere! Hehe...

I`m off to Rome!

Jeg er våken og klar for å reise avgårde til Roma! Flyet går halv 11.

Det kommer et innlegg på bloggen hver dag i 3-tiden, så får vi se om det blir noen innlegg fra Roma også. Pcen er i hvert fall med.

- Thale Sunniva

Pakkingen er i full gang

Da var jeg nesten ferdig pakket. Det er helt utrolig hvor kjedelig det egentlig er å pakke....

Ja, så nå er jeg så og si klar til avreise til Roma i morgen tidlig.

Resten av kvelden i dag vil gå til å glede seg.... Tenk, jeg skal til Roma!!

- Thale Sunniva

Ps. nå lager jeg en egent ROMA katogoti også, som dere vil finne blant listen av stedene jeg har vært øverst oppe til høyre. Håper dere vil følge med mens jeg er borte, satser på at det blir litt blogging der nede også, hvis alt fungerer slik som det skal.

, Sandnes

Jeg heter Thale Sunniva. Jeg er utdannet sykepleier, og jobber for tiden i Spania. Elsker å reise og lage mat. Bor sammen med kjæreste og verdens flotteste hund, samojeden Disney.

Velkommen

• Image and video hosting by TinyPic
  • Thale Sunniva. 21 år fra Sandnes. Studerer sykepleie i Bergen. På bloggen kan dere lese mye om reiser, men også om hverdag og bilder, studie, venner og kjæreste. thalesunniva @gmail.com bloglovin