Kroatia 2015

Video: Kroatia, sommeren 2015

Kroatia, sommeren 2015

Her er filmen fra Kroatia-ferien i sommer. Vi var hele 7 stykker som reiste p tur sammen. Vi var i Split, Hvar, Dubrovnik og Mostar i Bosnia. Dette er andre gangen bde meg og Bjrnar er i Kroatia, og n kan vi vell virkelig si at vi har opplevd landet. Jeg liker Kroatia veldig godt som reiseml, og anbefaler det virkelig. Kanskje spesielt for litt fattige studenter, ettersom at det finnes mange billige billetter dit og at hotell og mat ikke er s dyrt. S hvis du ikke har planlagt hvor du skal reise i sommer enda, er det absolutt verdt det ta et lite sk p Kroatia.

Hper dere likte filmen, og fikk et lite inntrykk av hvordan en ferie i Kroatia kan vre.

Mostar part 1

Stari Most

Vi hadde ikke forventet at Mostar i Bosnia, skulle vre s forskjellig fra byene vi hadde beskt i Kroatia, som det var. Da vi kom til Mostar var det plutselig Mosker og bnnerop. Det var store katolske kirker, og jdiske gravplasser. Virkelig litt av alt. Her s vi damer med alt i fra singlett og liten shorts til burka. Vi s selvflgelig den gamle broen i Mostar, som er den meste kjente i hele byen. Broen ble bombet av kroatiske styrker under krigen, men er i ettertid blitt rekonstruert. Broen er bygget i ottomansk stil, og ble opprinnelig bygd p 1600-tallet. Mostar er en av de byene i Bosnia som ble hardest rammet under krigen, og det var det tydelige tegn p. Mange steder fantes det enda kulehull og granatspreng i veggene. Veldig rart, og veldig annerledes fra alt det vi hadde sett i Kroatia. Fattigdommen i Bosnia var dessuten ogs ganske tydelig, med sm barn som tigget p gaten i hele byen. I Kroatia hadde vi ikke sett en eneste tigger.

Flere bilder fra Mostar kommer i neste innlegg!

Museums hotell i Bosnia

Fra Dubrovnik til Bosnia leide vi oss bil. Det gikk veldig fint kjre fra Dubrovnik til Mostar, selv om det var litt varmt, og vi mtte gjennom hele 3 grenseoverganger. Da vi kom frem til Mostar sjekket vi inn p det flotte hotellet dere ser ovenfor. Hotellet fungerte ogs som et museum der de viste hvordan en rik, muslimsk familie hadde bodd der for mange r siden. Hotellet eies n av en familie som selv bruker hotellet som feriehus om vinteren. Rommene p hotellet var utrolig fine, og autentiske. Mostar var helt annerledes enn alle de andre byene vi var innom i Kroatia. Mer om det skal dere f i neste innlegg, pluss litt flere bilder.

Montenegro

Frokost i Herceg Novi

Mtte stoppe for bade p veien. Vi satt i k p grunn av en ulykke, og 40 grader uten et bra air condition i bilen = HOT!

Ikke vrst bade til denne utsikten

Vakre Kotor. Veldig koselige gater og mange spennende butikker

Mens vi var i Dubrovnik leide vi bil. En av dagene dro de andre p en guidet tur til Montenegro. Meg og Bjrnar gjorde dette da vi var i Dubrovnik for noen r siden. Dermed bestemte vi oss for at vi heller skulle ta med oss bilen og kjre til Montenegro, og stoppe der vi selv ville. I ettertid angrer vi litt p at vi brukte en hel dag i Montenegro, fordi vi opplevde ikke s mye nytt enn da vi var p den guidet turen for noen r siden. Likevel hadde vi en veldig fin (og varm!) dag. Vi kjrte rundt, og stoppet der vi selv ville for bade og se. Montenegro har helt fantastisk natur, og hvis jeg noen gang skal beske landet igjen, skal det vre for g fjelltur der. Virker helt fantastisk!

Lopud Island

P bten til Lopud

Med en gang vi kom frem mtte vi rett ut og bade. Anbefaler badesko og snorkel! S mye fint se p!

Se s fint!

NYDELIG utsikt p vei tilbake fra Lopud

En av dagene i Dubrovnik tok vi en dagstur til Lopud. Det tok ca. en time med bt fra havnen i Dubrovnik, og kostet vell rundt 40 NOK hvis jeg husker riktig. Det var i hvert fall ikke dyrt. Lopud var en veldig koselig og rolig y. Her fantes det en koselig by med noen strender og ste boder. Det kjrer ingen biler p ya, men man kan komme seg rundt i sm golfbil-taxier. Vi tok dette til en kjent strand p ya, og slappet av her med lunsj og is. Vi gikk ogs gjennom en park de hadde p ya med fine blomster, og en del merkelige figurer og statuer. Absolutt et veldig fint sted!

Dubrovnik

Rett frem ser dere huset vi leide rom i

Utsikt fra balkongen

Etter at vi hadde tilbrakt to dager i Hvar, gikk turen videre til Dubrovnik. Der var jo vi for noen r siden, men det var veldig gy komme tilbake til den fine byen. I Dubrovnik bodde vi i et utrolig koselig gjestehus. De som leide ut til oss var veldig hyggelige, og vi hadde flotte rom (til og med med egen balkong!). Dessuten var stranden bare en ti minutters gtur unna, s noen timer av dagen ble tilbrakt her. Vi hadde ogs en utflukt til Lopud island en dag, og en tur til Montenegro.

Mine Dubrovnik-Tips:

- Bad p strendene i Babin Kuk (men styr unna Copacabana beach)

- Utforsk gamlebyen, og kjp gjerne en is samtidig.

- Anbefaler alle betale noen kuna for g p bymuren rundt gamlebyen. Fantastisk fint! Vi gjorde ikke det denne gangen, ettersom at vi gjorde det sist vi var i Dubrovnik.

- Ta en dagstur til Lopud ya om dere har tid. En veldig koselig og rolig y (det kommer bilder herfra etterhvert).

Hvar

Hvar var vell kanskje ikke den delen av Kroatia-turen der vi hadde den beste opplevelsen. Hotellet vi l p i Hvar hadde ikke air-condition, og det var en ganske het opplevelse. For si det snn... Dessuten var det jo ogs i Hvar vi fikk frastjlet alle tingene vres. Vi hadde kun to dgn p Hvar, og en hel formiddag gikk jo til skrive rapport p politistasjonen, s fikk ikke sett s mye som vi gjerne skulle nsket. Den siste natten p Hvar sjekket vi inn p luksushotellet dere ser bilder av over. Noen avslappende timer i bassenget etter en dag p politistasjonen slo ikke feil, men det var stort sett det vi fikk sett.

Mine Hvar-tips:

- IKKE bestill rom hos Hotel Delfin Hvar! Haha.

- Jeg kan absolutt anbefale Hotel Amfora. Utrolig fine rom, god frokost og fantastisk bassengomrde!

- Prv trffel-biff p restaurantenParadise Garden, og avslutt det hele med en hvitsjokolad-mousse med lavendel. Mmmm!

- Hvis du vil feste, tror jeg absolutt at Hvar er stedet. Mange festglade mennesker i hvert fall. Vi hadde ikke s mye tid til festing, annet enn gode drinker med nye venner.

- Trude og Sunniva leide el-sykler en dag og syklet til gamlebyen p yen, det tror jeg absolutt de vil anbefale.

Krka National park

_Bildet lnt av Stian

En av dagene i Split dro vi p en guidet tur til Krka nasjonalpark. Der var det kjempefint! Et av stoppene var ved dette flotte fossfallet, der man kunne bade ganske nrme fossen. Igjen: veldig synd ha mistet bildene derfra, for der var det mye fin natur! Den dagen opplevde vi ogs alt av vr Kroatia har by p. Mens vi var i nasjonalparken var det kokende vartm, godt over 40 grader, og vi holdt p smelte vekk alle sammen. Mot slutten av turen, var vi innom en liten by for se p en katedral. Da pnet himmelen seg, og vannet fosset (legg merke til fossen i trappene p bildet over). Vi ble GJENNOMVTE etter bare to sekunder, og det lynet og tordnet noe voldsomt. Det ble skikkelig bading i regnvret, og vi hadde det kjempegy. Deilig med litt avkjling.

Split

Enda flere bilder fra Split. Det er herfra vi mistet de fleste bildene, noe som er veldig trist. Jeg gikk rundt en hel kveld i Split, og lekte meg med det nye kameraet og nye funksjoner, s veldig trist at alle de bildene er borte. Uansett, go proen vr ble ikke stjelt, og det er bildene vi har tatt med den som dere fr se over. Split var en veldig fin by, med mye gjre. Ikke bare bading, som det ser ut som over her. Hehe. Jeg tenkte kanskje jeg kunne komme med noen Kroatia-tips etterhvert, til ting man burde gjre, steder man burde beske osv. nr man er i Kroatia, i forhold til hva jeg har opplevd de stedene vi har vrt. Hva tenker dere om det?

Hjemme fra Kroatia

Da var vi tilbake fra varme Kroatia, og hjemme i kalde Norge. Vi har hatt en veldig fin tur, til tross for frastjlne saker. I dag har jeg skaffet meg ny mac, og Bjrnar har ftt seg ny telefon. N er det bare kameraet som mangler. Jeg er veldig glad for at jeg kjpte meg et lite digitalkamera mens vi var i Kroatia, for det betyr jo at jeg har noen bilder vise! Kvaliteten er jo selvflgelig ikke det samme som mitt nye speilreflekskamera, men det duger n i hvert fall... Det kommer flere bildedryss fra ukene i Kroatia p bloggen fremover. Hper dere er klar for se hvordan vi har hatt det!

Papa`s

Over ser dere bilde av dagens lunsj. Vi spiste p et sted som het Papas som var anbefalt p tripadvisor. De hadde helt sinnsykt gode burgere, og veldig gode og spennende drinker. Vi spiste et helt mltid for rundt 100 lappen, og da hadde vi burger og to drinker. Jeg hadde strawberry mojito og en strawberry and red pepper capricosa. Veldig godt begge deler. Absolutt verdt et besk hvis dere noen gang er i Split.

@beach

Kasuni Beach - Split

Og slik gr dagene her i Split. Bading, soling og avslapping. I gr tilbrakte vi hele dagen i Krka nasjonalpark, det skal dere f se bilder av senere. Der var det skikkelig fint! Bade i nrheten av et stort fossefall var virkelig en opplevelse. Dessuten fikk vi bde oppleve ekstrem varme, og et skikkelig tordenvr med DE regnbygene i gr. Vi har hatt godt over 40 grader hver dag frem til n, s det er i hvert fall varmt nok. I dag har vi vr siste dag i Split. I morgen tar vi nemlig turen til Hvar. Vi skal innom Blue cave p veien. Det blir gy!

Frste dag i Split

Her er et lite bildedryss fra grsdagen i Split. Dagen startet p stranden, og vi hadde 40 grader, s det var virkelig varmt nok. Det ble mye bading for min del i hvert fall. Ellers slapper vi bare av. Spiser is, drikker milkshake og koser oss.

God morgen fra Split

God morgen fra Kroatia! Vi skal straks avgrde for kjpe litt frokost p bakeren nede i gata, fr vi skal starte dagen p stranda. Vi ankom Split i 8-tiden i gr kveld, og da var det hele 37 grader. Hotellet vrt er skikkelig koselig, og ligger veldig sentralt. De to verste bildene er gaten der hotellet ligger, og s et bilde opp mot mitt og Bjrnar sitt rom (med egen balkong). Vi hadde en koselig restaurant-middag og gikk rundt og kikket litt, fr vi tok kvelden. Gleder meg til utforske byen i dagslys!

, Sandnes

Jeg heter Thale Sunniva. Jeg er utdannet sykepleier, og jobber for tiden i Spania. Elsker reise og lage mat. Bor sammen med kjreste og verdens flotteste hund, samojeden Disney.

Velkommen

• Image and video hosting by TinyPic
  • Thale Sunniva. 21 r fra Sandnes. Studerer sykepleie i Bergen. P bloggen kan dere lese mye om reiser, men ogs om hverdag og bilder, studie, venner og kjreste. thalesunniva @gmail.com bloglovin