Kroatia 2015

Video: Kroatia, sommeren 2015

Kroatia, sommeren 2015

Her er filmen fra Kroatia-ferien i sommer. Vi var hele 7 stykker som reiste på tur sammen. Vi var i Split, Hvar, Dubrovnik og Mostar i Bosnia. Dette er andre gangen både meg og Bjørnar er i Kroatia, og nå kan vi vell virkelig si at vi har opplevd landet. Jeg liker Kroatia veldig godt som reisemål, og anbefaler det virkelig. Kanskje spesielt for litt fattige studenter, ettersom at det finnes mange billige billetter dit og at hotell og mat ikke er så dyrt. Så hvis du ikke har planlagt hvor du skal reise i sommer enda, er det absolutt verdt det å ta et lite søk på Kroatia.

Håper dere likte filmen, og fikk et lite inntrykk av hvordan en ferie i Kroatia kan være.

Mostar part 1

Stari Most

Vi hadde ikke forventet at Mostar i Bosnia, skulle være så forskjellig fra byene vi hadde besøkt i Kroatia, som det var. Da vi kom til Mostar var det plutselig Moskeér og bønnerop. Det var store katolske kirker, og jødiske gravplasser. Virkelig litt av alt. Her så vi damer med alt i fra singlett og liten shorts til burka. Vi så selvfølgelig den gamle broen i Mostar, som er den meste kjente i hele byen. Broen ble bombet av kroatiske styrker under krigen, men er i ettertid blitt rekonstruert. Broen er bygget i ottomansk stil, og ble opprinnelig bygd på 1600-tallet. Mostar er en av de byene i Bosnia som ble hardest rammet under krigen, og det var det tydelige tegn på. Mange steder fantes det enda kulehull og granatspreng i veggene. Veldig rart, og veldig annerledes fra alt det vi hadde sett i Kroatia. Fattigdommen i Bosnia var dessuten også ganske tydelig, med små barn som tigget på gaten i hele byen. I Kroatia hadde vi ikke sett en eneste tigger.

Flere bilder fra Mostar kommer i neste innlegg!

Museums hotell i Bosnia

Fra Dubrovnik til Bosnia leide vi oss bil. Det gikk veldig fint å kjøre fra Dubrovnik til Mostar, selv om det var litt varmt, og vi måtte gjennom hele 3 grenseoverganger. Da vi kom frem til Mostar sjekket vi inn på det flotte hotellet dere ser ovenfor. Hotellet fungerte også som et museum der de viste hvordan en rik, muslimsk familie hadde bodd der for mange år siden. Hotellet eies nå av en familie som selv bruker hotellet som feriehus om vinteren. Rommene på hotellet var utrolig fine, og autentiske. Mostar var helt annerledes enn alle de andre byene vi var innom i Kroatia. Mer om det skal dere få i neste innlegg, pluss litt flere bilder.

Montenegro

Frokost i Herceg Novi

Måtte stoppe for å bade på veien. Vi satt i kø på grunn av en ulykke, og 40 grader uten et bra air condition i bilen = HOT!

Ikke værst å bade til denne utsikten

Vakre Kotor. Veldig koselige gater og mange spennende butikker

Mens vi var i Dubrovnik leide vi bil. En av dagene dro de andre på en guidet tur til Montenegro. Meg og Bjørnar gjorde dette da vi var i Dubrovnik for noen år siden. Dermed bestemte vi oss for at vi heller skulle ta med oss bilen og kjøre til Montenegro, og stoppe der vi selv ville. I ettertid angrer vi litt på at vi brukte en hel dag i Montenegro, fordi vi opplevde ikke så mye nytt enn da vi var på den guidet turen for noen år siden. Likevel hadde vi en veldig fin (og varm!) dag. Vi kjørte rundt, og stoppet der vi selv ville for å bade og se. Montenegro har helt fantastisk natur, og hvis jeg noen gang skal besøke landet igjen, skal det være for å gå fjelltur der. Virker helt fantastisk!

Lopud Island

På båten til Lopud

Med en gang vi kom frem måtte vi rett ut og bade. Anbefaler badesko og snorkel! SÅ mye fint å se på!

Se så fint!

NYDELIG utsikt på vei tilbake fra Lopud

En av dagene i Dubrovnik tok vi en dagstur til Lopud. Det tok ca. en time med båt fra havnen i Dubrovnik, og kostet vell rundt 40 NOK hvis jeg husker riktig. Det var i hvert fall ikke dyrt. Lopud var en veldig koselig og rolig øy. Her fantes det en koselig by med noen strender og søte boder. Det kjører ingen biler på øya, men man kan komme seg rundt i små golfbil-taxier. Vi tok dette til en kjent strand på øya, og slappet av her med lunsj og is. Vi gikk også gjennom en park de hadde på øya med fine blomster, og en del merkelige figurer og statuer. Absolutt et veldig fint sted!

Dubrovnik

Rett frem ser dere huset vi leide rom i

Utsikt fra balkongen

Etter at vi hadde tilbrakt to dager i Hvar, gikk turen videre til Dubrovnik. Der var jo vi for noen år siden, men det var veldig gøy å komme tilbake til den fine byen. I Dubrovnik bodde vi i et utrolig koselig gjestehus. De som leide ut til oss var veldig hyggelige, og vi hadde flotte rom (til og med med egen balkong!). Dessuten var stranden bare en ti minutters gåtur unna, så noen timer av dagen ble tilbrakt her. Vi hadde også en utflukt til Lopud island en dag, og en tur til Montenegro.

Mine Dubrovnik-Tips:

- Bad på strendene i Babin Kuk (men styr unna Copacabana beach)

- Utforsk gamlebyen, og kjøp gjerne en is samtidig.

- Anbefaler alle å betale noen kuna for å gå på bymuren rundt gamlebyen. Fantastisk fint! Vi gjorde ikke det denne gangen, ettersom at vi gjorde det sist vi var i Dubrovnik.

- Ta en dagstur til Lopud øya om dere har tid. En veldig koselig og rolig øy (det kommer bilder herfra etterhvert).

Hvar

Hvar var vell kanskje ikke den delen av Kroatia-turen der vi hadde den beste opplevelsen. Hotellet vi lå på i Hvar hadde ikke air-condition, og det var en ganske het opplevelse. For å si det sånn... Dessuten var det jo også i Hvar vi fikk frastjålet alle tingene våres. Vi hadde kun to døgn på Hvar, og en hel formiddag gikk jo til å skrive rapport på politistasjonen, så fikk ikke sett så mye som vi gjerne skulle ønsket. Den siste natten på Hvar sjekket vi inn på luksushotellet dere ser bilder av over. Noen avslappende timer i bassenget etter en dag på politistasjonen slo ikke feil, men det var stort sett det vi fikk sett.

Mine Hvar-tips:

- IKKE bestill rom hos Hotel Delfin Hvar! Haha.

- Jeg kan absolutt anbefale Hotel Amfora. Utrolig fine rom, god frokost og fantastisk bassengområde!

- Prøv trøffel-biff på restauranten Paradise Garden, og avslutt det hele med en hvitsjokolad-mousse med lavendel. Mmmm!

- Hvis du vil feste, tror jeg absolutt at Hvar er stedet. Mange festglade mennesker i hvert fall. Vi hadde ikke så mye tid til festing, annet enn gode drinker med nye venner.

- Trude og Sunniva leide el-sykler en dag og syklet til gamlebyen på øyen, det tror jeg absolutt de vil anbefale.

Krka National park

_Bildet lånt av Stian

En av dagene i Split dro vi på en guidet tur til Krka nasjonalpark. Der var det kjempefint! Et av stoppene var ved dette flotte fossfallet, der man kunne bade ganske nærme fossen. Igjen: veldig synd å ha mistet bildene derfra, for der var det mye fin natur! Den dagen opplevde vi også alt av vær Kroatia har å by på. Mens vi var i nasjonalparken var det kokende vartm, godt over 40 grader, og vi holdt på å smelte vekk alle sammen. Mot slutten av turen, var vi innom en liten by for å se på en katedral. Da åpnet himmelen seg, og vannet fosset (legg merke til fossen i trappene på bildet over). Vi ble GJENNOMVÅTE etter bare to sekunder, og det lynet og tordnet noe voldsomt. Det ble skikkelig bading i regnværet, og vi hadde det kjempegøy. Deilig med litt avkjøling.

Split

Enda flere bilder fra Split. Det er herfra vi mistet de fleste bildene, noe som er veldig trist. Jeg gikk rundt en hel kveld i Split, og lekte meg med det nye kameraet og nye funksjoner, så veldig trist at alle de bildene er borte. Uansett, go proen vår ble ikke stjelt, og det er bildene vi har tatt med den som dere får se over. Split var en veldig fin by, med mye å gjøre. Ikke bare bading, som det ser ut som over her. Hehe. Jeg tenkte kanskje jeg kunne komme med noen Kroatia-tips etterhvert, til ting man burde gjøre, steder man burde besøke osv. når man er i Kroatia, i forhold til hva jeg har opplevd de stedene vi har vært. Hva tenker dere om det?

Hjemme fra Kroatia

Da var vi tilbake fra varme Kroatia, og hjemme i kalde Norge. Vi har hatt en veldig fin tur, til tross for frastjålne saker. I dag har jeg skaffet meg ny mac, og Bjørnar har fått seg ny telefon. Nå er det bare kameraet som mangler. Jeg er veldig glad for at jeg kjøpte meg et lite digitalkamera mens vi var i Kroatia, for det betyr jo at jeg har noen bilder å vise! Kvaliteten er jo selvfølgelig ikke det samme som mitt nye speilreflekskamera, men det duger nå i hvert fall... Det kommer flere bildedryss fra ukene i Kroatia på bloggen fremover. Håper dere er klar for å se hvordan vi har hatt det!

Papa`s

Over ser dere bilde av dagens lunsj. Vi spiste på et sted som het Papa´s som var anbefalt på tripadvisor. De hadde helt sinnsykt gode burgere, og veldig gode og spennende drinker. Vi spiste et helt måltid for rundt 100 lappen, og da hadde vi burger og to drinker. Jeg hadde strawberry mojito og en strawberry and red pepper capricosa. Veldig godt begge deler. Absolutt verdt et besøk hvis dere noen gang er i Split.

@beach

Kasuni Beach - Split

Og slik går dagene her i Split. Bading, soling og avslapping. I går tilbrakte vi hele dagen i Krka nasjonalpark, det skal dere få se bilder av senere. Der var det skikkelig fint! Bade i nærheten av et stort fossefall var virkelig en opplevelse. Dessuten fikk vi både oppleve ekstrem varme, og et skikkelig tordenvær med DE regnbygene i går. Vi har hatt godt over 40 grader hver dag frem til nå, så det er i hvert fall varmt nok. I dag har vi vår siste dag i Split. I morgen tar vi nemlig turen til Hvar. Vi skal innom Blue cave på veien. Det blir gøy!

Første dag i Split

Her er et lite bildedryss fra gårsdagen i Split. Dagen startet på stranden, og vi hadde 40 grader, så det var virkelig varmt nok. Det ble mye bading for min del i hvert fall. Ellers slapper vi bare av. Spiser is, drikker milkshake og koser oss.

God morgen fra Split

God morgen fra Kroatia! Vi skal straks avgårde for å kjøpe litt frokost på bakeren nede i gata, før vi skal starte dagen på stranda. Vi ankom Split i 8-tiden i går kveld, og da var det hele 37 grader. Hotellet vårt er skikkelig koselig, og ligger veldig sentralt. De to øverste bildene er gaten der hotellet ligger, og så et bilde opp mot mitt og Bjørnar sitt rom (med egen balkong). Vi hadde en koselig restaurant-middag og gikk rundt og kikket litt, før vi tok kvelden. Gleder meg til å utforske byen i dagslys!

, Sandnes

Jeg heter Thale Sunniva. Jeg er utdannet sykepleier, og jobber for tiden i Spania. Elsker å reise og lage mat. Bor sammen med kjæreste og verdens flotteste hund, samojeden Disney.

Velkommen

• Image and video hosting by TinyPic
  • Thale Sunniva. 21 år fra Sandnes. Studerer sykepleie i Bergen. På bloggen kan dere lese mye om reiser, men også om hverdag og bilder, studie, venner og kjæreste. thalesunniva @gmail.com bloglovin