Italia - Toscana

Video fra Italia, Toscana

Søndag, og hva er vell bedre enn en video fra oppholdet i Italia? Vi filmet ikke så veldig mye, men jeg synes likevel at filmen gjenspeiler vår flotte ferie! Åh, som jeg skulle ønske jeg var i den deilige Italia varmen nå ♥ Sol, sommer, bading, avslapping, sightseeing, vin og gelato. Fantastisk! Toscana er virkelig helt nydelig, og kan by på alt man ønsker under et ferieopphold. Jeg gleder meg til å reise tilbake i fremtiden!

Håper dere liker filmen (og husk å ta på full HD).

Goodbye Italy

Vi avsluttet hele Italia turen med et døgn i Bosto, en by like utenfor Milano. Dette er byen hvor stefaren til Bjørnar er fra, så vi bodde i foreldrene hans sin leilighet. Kjekt å oppleve en helt vanlig italiensk by uten tusenvis av turister. Her kunne vi vandre i gatene for oss selv, spise på restaurant nesten helt alene og ta bilder av akkurat hva vi ville uten å måtte stå i kø (og en del så til og med rart på oss da vi gjorde det!). Haha. Bosto har nydelig gelato også (som resten av Italia), og her fant jeg favorittkombinasjonen av alle kombinasjoner: lakris og bringebær. Nam!

Det var alle bildene fra Italia. Håper dere har likt å få sett bilder, selv om jeg kom hjem fra ferien for lenge, lenge siden. Nå er det bare å mekke sammen en liten video, og håpe på at den også viser hvilken deilig ferie vi hadde.

Italia: Cinque Terre

Et langt bildedryss fra Cinque Terre. Utrolig kult å ha opplevd et sted man bare har sett masse bilder av tidligere ♥ På vei hjem fra Crespina i Toscana, og tilbake til Milano hvor vi skulle fly hjem, dro vi innom Cinque Terre. En litt lenger biltur, men absolutt verdt det! GPSen tok oss med på de rareste veiene, men FOR et sted! Cinque Terre var stappfullt av turister, og veldig varmt den dagen vi var der. Dermed var vi der ikke så voldsomt lenge. Vi besøkte to av i alt de fem byene, og vi valgte de som vi har sett flest bilder av, da det ble alt for mye styr å skulle se dem alle sammen i varmen og folkemengden. Dessuten var det lite parkeringsplasser. Vi besøkte Vernazza og Manarola. Noen stilige byer som ligger helt langs kysten og oppi fjellene. Det sies at husene har så sterke farger, for at fiskerene skulle se hjemmene sine da de var ute på havet. Ja, cinque terre er en turisfelle, men aboslutt noe man burde få med seg uansett. Ta gjerne bare en dagstur hit, og kjøp deg en crepes og noen deilige foccacciabiter som du tar med deg. Sett deg ned i skyggen nede med havet og beundre deg av folkemengden. Perfekt måte å oppleve byen på, og uten alt for mye stress ;-) Det beste er vell kanskje å besøke stedet litt utenom turistsesongen kan jeg tenke meg.

Og dere: Nå ble jeg akkurat ferdig med å redigere en liten video fra Italia. Den kommer på bloggen i løpet av helga, eller tidlig i neste uke :-)

Italia: Toscana <3

Et lite utvalg av bilder fra Italia. Er ikke bare den katten over her verdens søteste? Jeg tror aldri jeg har sett en katt som skjeler før, men fy søren så sjarmerende ♥ Toscana har så utrolig mye fint av både natur, bygninger og mennesker. Solsikker- og lavendelåkere, flotte solnedganger og haugevis med vingårder. Vingården som det er litt bilder av over her, var der vi var på vinsmaking og også der vi kjøpte med oss litt vin. Her tappet de rett fra kranene og over på vinflasker. Italia er herlig altså ♥

Italia: Lari

Åh ♥ Jeg har gledet meg til å vise dere bilder fra den lille byen Lari. Dette koselige, lille stedet lå bare en liten kjøretur unna Crespina, der vi bodde mens vi var i Italia. Meg og Bjørnar dro hit en formiddag, rett og slett bare for en liten gelato og litt vandring. Godt å komme til en fredelig by med så og si ingen turister. De hadde jo til og med den beste is-kombinasjonen: Mynte og lakris. Da var jeg solgt til denne sjarmerende lille byen altså! Lakris-is er det beste jeg får!

Hvis dere noen gang befinner dere i område må dere ta turen innom Lari. Om bare for en gelato, lunsj eller middag. Det er ikke akkurat mye å se, men av og til er det deilig å bare oppleve en rolig italiensk by.

Italia: Vinruten

Oh my ♥ Vakre Toscana ♥

Jeg må nesten starte denne tirsdagen med å vise dere enda flere bilder fra vakre Italia. Etter at vi hadde tilbrakt en ettermiddag i Sienna, kjørte vi vinruten mellom Sienna og Firenze på vei hjem. Virkelig en opplevelse! Her snakker vi vakre daler med vinåkere så langt øye kan se. Virkelig slik man ser for seg Toscana. Vi kjørte der også i den perfekte tiden på døgnet, ettersom at solen holdt på å gå ned, og det ga et fantastisk flott lys!

Jeg håper ikke dere er lei av å se bilder fra Italia enda. Jeg har fremdeles en god del igjen å vise, selv om vi nærmer oss slutten av bildene. Jeg synes det er fint jeg at jeg kan mimre tilbake til sommerferien i juli, selv om vi allerede er kommet til september!

I dag stråler sola her, og selv om det blåser en god del gir det likevel en god sommerfølelse. Jeg har fri, og skal bruke dagen på litt rydding og ordning, men også avslapping, grilling og kos ♥

Italia: Siena

Et lite bildedryss fra Siena, som jeg personlig synes var en av de fineste og koseligste byene vi besøkte mens vi var i Toscana. Det var så mye fint å se på i Siena, og mengden med turister virket ikke like overveldene som i for eksempel Pisa og Firenze. Det fantes mange koselige gater man kunne gå i, og mye fint å se på! Ikke minst mange koselige butikker, alt fra egen sjokoladebutikk, hattebutikk og en butikk som solgte masse tegnesaker. Virkelig verdt en tur hvis man befinner seg i område.

Italia: Florence part 3

Jeg lever enda på feirebilder fra Italia, og ønsker meg tilbake dit hver gang. Er det bare meg eller har denne sommerferien vært alt for kort? Jeg ser at alle skriver om at de gleder seg til høsten, men for min del har det ikke vært sommer en gang enda. Hvor ble den av? Jeg tror jeg må komme meg en tur til varmere strøk i løpet av vinteren..

Uansett: Her er enda flere bilder fra Firenze. På vei hjem igjen fra en hel dag i byen hadde vi lyst til å kjøre innom Boboli Gardens. Under jakten på å finne en inngang til denne enorme hagen, fant vi også et utsiktspunkt over hele Firenze. For en flott by! Hagen fant vi også tilslutt, og gikk bare en liten runde der. Det var så utrolig varmt, så det tok ikke lang tid før vi måtte komme oss tilbake til aircondition i bilen. Firenze var flott ♥

Italia: Florence part 2

Se på den flotte katedralen da! Santa Maria del Fiore er virkelig et syn for øye, og den dukker bare plutselig opp, midt i vakre Firenze. Vi var ikke inne i selve katedralen, da det var lang kø, masse turister og varmt, men for meg holdt det i massevis å se den utenfra. SÅ flott, og ikke minst stor! Nå har jeg vært i både Roma og Toscana, og Italia bare fortsetter å imponere med sine enorme bygninger, som bare dukker opp, liksom helt plutselig. Slik var det i Firenze også. En vakker by ♥

Italia: Florence part one

Noen bilder fra vakre Firenze. Meg og Bjørnar dro alene hit en dag. Firenze var selvfølgelig stappfullt av turister og vi prøvde å unngå dem alle etter beste evne. Likevel måtte jo også vi få med oss det som var å se, så vi havnet jo midt i turisthavet uansett. Det er utrolig mye fint å se på i Firenze, og man må bare ta ting i sitt eget tempo å passe på og ikke blitt slått ut av verken varme eller folkemengden. Kjøp deg en gelato og nyt ♥ Men pass på at du kjøper gelato på det rette stedet, som gjerne ikke er midt i den travleste turistgata. Prisforskjellen kan nemlig være to kuler for 100kr vs. to kuler for 16 kr.... Det fikk vi dessverre erfare...

De første timene i Firenze gikk til å traske rundt i byen, knipse bilder av alle de fine bygningene og så måtte vi jo ha en kopp kaffe på en koselig restaurant i skyggen. Deilig å sette seg ned å bare følge med på alle menneskene.

Italia: Crespina by night

Litt kveldsbilder fra Italia. Føler de viser godt hvordan stemningen var hver kveld. De fleste dagene spiste vi ved huset, ute selvfølgelig. Flere av dagene brukte vi utekomfyren og laget mat, så grillet vi marshmallows på gløden etterpå. Nabo-hingsten var også på fast besøk hver kveld for å se om han ikke klarte å snike til seg litt ferskt gress fra andre siden av gjerde. Noen kvelder spilte vi kort etter maten, andre kvelder gikk det bare i prat og flere av kveldene kjørte vi inn til byen for en liten gelato til dessert.

Varme kvelder i Italia ♥

Italia: @beach

Jeg har fremdeles masse bilder å vise dere fra turen til Italia tidlig i sommer, og jeg koser meg skikkelig mens jeg gjør det! Det er så deilig å se tilbake på ferien, og kjenne litt på varmen og de avslappende ukene vi hadde. Det er spesielt deilig å sitte og se på disse strandbildene mens det pøser ned utenfor her. Godt å drømme seg bort litt en gang i blant, selv om jeg selvfølgelig også savner vakre Italia ♥

Over er bilder fra enda en stranddag. Vi passet på å ha noen avslappende dager med basseng og strand mellom alle de flotte byene vi besøkte. Man skal jo ikke stresse på ferie, og dermed var det godt at vi både fikk oppleve by og kultur, men også strand og totalt avslapping. Alle bildene (bortsett fra det øverste) er tatt med goproen, og det er grunnen til "fish eye" effekten. Elsker å ha med meg goproen rundt på stranda. Da slipper vi å være redd for vann og sand, og kan knipse så mange bilder vi bare vil.

Håper dere ikke er lei av feriebilder fra Italia enda?

Italia: Sun flowers

Hvem har vell ikke sett på bilder fra Toscana og drømt seg bort i de vakre solsikkeengene? Det gjorde i hvert fall jeg før vi reiste til Italia, og dermed var det utrolig flott å komme til Toscana å se at de faktisk eksisterte. Solsikker så langt øye kunne se. De flotte gule markene skapte virkelig liv i naturen, og ga oss mye flott å se på under kjøreturene våre. Jeg skulle gjerne hatt min egen solsikkeeng i Italia jeg... (+ en vingård selvfølgelig)

Italia: San Gimignano

Et langt bildedryss fra San Gimignano. Et sted du absolutt burde besøke mens du befinner deg i Toscana. San Gaimignano står på Unescos verdensarvliste, den lille byen er omringet av en bymur og er blant annet kjent for sine høye tårn. Tårnene ble bygget av de velstående i byen, for å vise prestisje. Den dag i dag finnes det rester av 15 tårn i byen, men på det meste fantes det 72 tårn i den lille byen!

Vi dro hit en formiddag og hadde lunsj, og gikk rundt i byen. Byen er ikke veldig stor, men har mange koselige butikker og restauranter. Her kjøpte vi masse ulike typer pasta og oljer. Hvis du har lyst på helt sinnsykt god pizza må du også prøve ut en av "fastfood" kjappene som ligger i hovedgata. Her selger de de nydeligste pizza-slizene du kan tenke deg! Ta også en tur opp i det ene tårnet, for å få utsikt over den flotte byen, og alle vingårdene rundt.

Italia: Vinsmaking

Man kan jo nesten ikke dra til Toscana uten å dra på vinsmaking. Dette gjorde vi en av kveldene vi var der. Faktisk så bodde Bjørnar og familien på akkurat denne vingården for to år siden. Vi fikk servert både rød-, hvit- og søtvin, og det også i forskjellige varianter. Vi fikk også en påleggsfat med alt mulig godt av pølser og oster fra Italia. Virkelig en flott kveld ♥ Nå har vi noen flasker fra La Tana liggende i vinholderen vår her hjemme, og jeg gleder meg til å sprette en av dem og få en gjenforening med den gode vinsmaken fra gården i Crespina.

Italia: Tur i nærområde

En av dagene i Italia bestemte vi oss for å gå en tur i området rundt huset. Ganske så fantastisk å gå langs olivenlunder, vinåkere og laubærtrær. Lukte og se på alle de flotte villblomstene, kjenne på sola som steker på kroppen, skyndte seg å se på firfislene som flyr forbi foran bena på deg før de forsvinner igjen.

Vi gikk en ganske lang tur, og det var virkelig deilig å bevege kroppen sin litt. Det kan jo fort bli litt kjedelig og bare ligge på solsenga og late seg i bassenget.

Jeg savner Italia ♥

Italia: Lucca

Etter en formiddag i Pisa, dro vi videre til Lucca for en liten gelato (banan og kokos på meg). Jeg tok ikke mange bilder i Lucca, men ville likevel vise dere den koselige byen. Det var en veldig rolig og fredelig by i forhold til Pisa, med mye mindre turister. Lucca ligger innenfor en bymur, så det er ganske spesielt å gå inn til byen. Bymuren gjorde også at det ble ganske varmt å gå i gatene, så det var ikke lenge vi holdt ut før vi måtte tilbake til bil og air condition.

Vino

Kunne ikke hver dag ha startet på denne måten? Dra inn til en liten italiensk by å ha espresso og croissant til frokost, for så å dra videre til et vinutsalg å kjøpe litervis med deilig rød- og hvitvin. For ikke å glemme smaksprøven såpass tidlig på dagen. Mmmm....

Jeg savner Italia. Sommeren hjemme i Norge igjen kan ikke akkurat sammenlignes, men i dag har vi jo faktisk fått litt fint vær! Så nå skal timene før jobb nytes, og jeg skal sluke til meg alt jeg kan av sol. Allerede i morgen har den forsvunnet igjen, og værmeldingen viser ingen tegn til at den har tenkt å vise seg igjen med det første...

Italia: Pisa

Man kan jo ikke dra til Toscana uten å besøke Pisa. Selv om det var et folkehav uten like i byen, turister med kamera og alle som prøver å posere med det skjeve tårnet, så var det verdt besøket. Vi dro innom mest for å få sett tårnet, og hadde en deilig lunsj. Det skjeve tårnet i Pisa har man jo sett på utallige mange bilder før, men det var virkelig noe annet å se det i virkeligheten. Det er skjevt. Man får liksom ikke helt frem på bilder hvor skjevt tårnet faktisk er, og hvor surrealistisk det virker i forhold til de andre bygningene i området. Man skulle nesten trodd at det kunne vippet over ende hvis man bare dyttet litt i det. Bjørnar fortalte at da han var i Pisa en gang han var liten, hadde de stropper rundt hele tårnet, for da holdt det faktisk på å falle! Da var også alle trærne i området bak skjeve, fordi de også står på den samme leirjorden. Jammen godt det ikke falt...

Italia: Beach life

Et lite bildedryss fra stranda i Italia. Vi reiste til stranden tre ganger i løpet av tiden vår der. Den første gangen var vi på stranda som dere ser ovenfor. Der var det ganske mye stein, men likevel fint å sitte og lite bølger som gjorde det fint for de små å bade. Ved stranda var det en deilig vind som gjorde temperaturen veldig behagelig. Jeg må virkelig si at jeg savner strandlivet i dag her jeg sitter med genser og teppe på meg og hører på vinden utenfor... Kommer det ikke noe mer sommer til Rogaland snart da?

Italia: Huset

Her har dere et langt bildedryss fra huset vi bodde i i Toscana. Var det ikke koselig vell? Vi bodde i et rolig strøk, med en hest som nærmeste nabo. Vi hadde eget svømmebasseng, en stor hage og et flott naturområde rundt oss. Ja takk til å bo på denne måten igjen! Det var faktisk utrolig deilig og ikke bo på hotell. Vi laget middager selv på grillen, badet akkurat når på døgnet vi ville, ikke noe krangling om solsengene og hadde hagen for oss selv. Veldig flott og ikke trenge å følge "hotellrutiner" med frokost mellom det og det klokkeslettet, og vasking av rommet på det klokkeslettet osv. Vi var jo elleve personer i tillegg, så da passet det veldig bra med et stort hus vi kunne boltre oss i. Virkelig et drømmested ♥

Italia: Milano -> Crespina

Etter noen timer i Milano kjørte vi avgårde i poloen vår til Toscana. Nærmere bestemt Crespina, et lite sted et stykke utenfor Pisa. Kjøreturen var på ca. tre timer. Det kan fort bli kjedelig å kjøre på "autostrada" i så mange timer, der alt bare er rett frem hele tiden. Dermed var det veldig godt at Italia har mye flott natur å by på underveis i form av fjellkjeder, elver, frodige vinåkere og gule solsikkeenger.

Italia: Milano

Den første dagen vår i Italia tilbrakte vi i Milano. Vi valgte å ta fly til Milano, å kjøre derfra og ned til Toscana. Vi landet tidlig på dagen, og kjørte ikke før på ettermiddagen, dermed hadde vi noen timer først inne i sentrum av Milano. Vi så det som "måtte" ses, spiste en god lunsj og hadde selvfølgelig feriens første gelato. Lakris og pistasj ble min første. Noen timer i Milano var flott å oppleve!

, Sandnes

Jeg heter Thale Sunniva. Jeg er utdannet sykepleier, og jobber for tiden i Spania. Elsker å reise og lage mat. Bor sammen med kjæreste og verdens flotteste hund, samojeden Disney.

Velkommen

• Image and video hosting by TinyPic
  • Thale Sunniva. 21 år fra Sandnes. Studerer sykepleie i Bergen. På bloggen kan dere lese mye om reiser, men også om hverdag og bilder, studie, venner og kjæreste. thalesunniva @gmail.com bloglovin