hits






På dager som denne - 6 mage- og ryggøvelser du kan gjøre hjemme

God mandag til dere! I dag er det øs, pøsende regnvær i Bergen. Etter 4 timers søvn i natt var det lite som fristet mindre enn å gå og trene etter praksis i dag. I hvert fall ikke når jeg måtte tråkke ned i kalde og våte sko, og var både trøtt og sulten. Dermed bestemte jeg meg for å heller ta treningsøkten hjemme i dag, og det er jeg glad for at jeg gjorde. Startet treningsuka rolig med noen øvelser for mage og rygg. 

Når jeg trener hjemme liker jeg egentlig best å gjøre styrkeøvelser på ben og rumpe, men i dag tenkte jeg at jeg skulle gjøre noe annerledes. Det er også begrenset med plass i min lille hybel, så da må jeg gjøre noen øvelser som er gjennomførbare med så lite plass. Jeg tenkte jeg skulle tipse dere om 6 øvelser som trenger rygg- og magemuskler som du kan gjøre hjemme (med liten plass). Du trenger ingenting annet enn deg selv for å gjøre disse øvelsene, men det er alltid en fordel med en yogamatte når man skal ligge på gulvet. Jeg elsker å se serie eller lignende mens jeg trener, og i dag har jeg sett på p3 morgen som ligger på nrk.no. Perfekt når man skal trene, for det gjør ingenting om man ikke ser på. 

1. Sideplanken 

Dette synes jeg er den aller beste mageøvelsen. Legg deg på siden og hvil på underarmen, hev hoften opp mot taket så langt du klarer, og før hoften ned mot gulvet igjen, til den nesten er nede i bakken (men ikke helt). Gjenta x 10. Gjør øvelsen tre ganger på høyre og venstre side. Husk at bena må være helt rette. 




2. Liggende beinhev

Ligg flatt på gulvet og støtt korsryggen med å legge armene ved korsryggen. Løft bena opp mot taket, og senk dem sakte ned mot gulvet. Bena skal nesten touche gulvet (men ikke helt), før du fører dem opp mot taket igjen. Gjøres 10 x 3. Obs: Her er det viktig at korsryggen er i gulvet hele tiden.

 

3. Diagonale løft

Stå på alle fire. Løft høyre arm og venstre fot rett ut i kontrollerte bevegelser, kom tilbake i start posisjon og løft venstre arm og høyre fot ut. Gjenta 10 x 3 på begge sider. Tenk deg at du skal gjøre deg så lang som mulig. Denne øvelsen kjenner man ikke så godt akkurat mens man gjør den, men det er en god øvelse for korsryggen.

 

4. Rygghev

Denne øvelsen trener også korsryggen. Ligger flatt ut med nakken strekt ut og armene bøyd mot ørene. Løft overkroppen kontrollert opp fra gulvet med å bruke ryggen, se ned i bakken hele tiden. Hold posisjonen i noen sekunder, før du sakte fører deg ned mot gulvet igjen. Gjenta 10 x 3.

 

5. Katten

Hva kalles egentlig denne øvelsen? Uansett, man føler seg ikke så smart når man gjør den, men den er god. Start i en posisjon der du står på alle fire. Start med å krumme ryggen, og ta hodet mellom skuldrene. Så svaier du ryggen og ser oppover. Pust inn når du svaier, og ut når du krummer ryggen. Dette er en god avspenningsøvelse. Gjenta 10 x 3. 

 

6. Bensenk

Ligg flatt på gulvet med bena opp mot taket. Støtt korsryggen med hendene. Senk først høyre ben ned mot gulvet, mens du holder det venstre benet opp mot taket. Benet skal nesten touche gulvet, men altså ikke komme helt nedi før du fører det rolig opp igjen. Gjenta på venstre fot. Gjøres på hvert ben 12 x 3. Denne øvelsen er tung!

 

Håper noen av dere fikk noen tips til helt enkle øvelser som man kan gjennomføre hjemme på en skikkelig regnværsdag. Jeg er, som nevnt, mest glad i benøvelser når jeg skal trene hjemme, ettersom at rygg og mage kan bli litt for ensformig og "lett", men alltid kjekt å prøve noe nytt. Benøkten jeg pleier å ta får jeg heller vise dere en annen gang. All trening er i hvert fall bedre enn ingen trening. Det er sikkert og visst.

- Thale Sunniva 

                                                                

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

, Sandnes

Jeg heter Thale Sunniva. Jeg er utdannet sykepleier, og jobber for tiden i Spania. Elsker å reise og lage mat. Bor sammen med kjæreste og verdens flotteste hund, samojeden Disney.


Velkommen

  • Image and video hosting by TinyPic
  • Thale Sunniva. 21 år fra Sandnes. Studerer sykepleie i Bergen. På bloggen kan dere lese mye om reiser, men også om hverdag og bilder, studie, venner og kjæreste. thalesunniva @gmail.com bloglovin

Kategorier

Arkiv

Siste innlegg


Lenker


Design av